Tuesday, May 17, 2011

Kedai Makan

Makan~! Topik yang Menarik Untuk Semua orang.

Setiap kali keluarga atau kawan-kawan datang melawat saya dan bertanya makan kat mana yang best, mesti saya sungguh tak tahu nk cadangkan untuk makan di mana.

Sebab utamanya ialah:
- Saya tidak jumpa restauran untuk dicadangkan dan saya belum berkesempatan meronda restauran-restauran yang banyak di sini (dalam jarak jalan kaki sekitar rumah saya ada lebih kurang 25 buah restauran)
- Kelas saya 8pagi-6ptg, kecuali hari Selasa menyebabkan saya tidak berkesempatan mencuba kedai-kedai di sini.
- Ketidaksukaan saya kepada Cafe Fakulti menyebabkan saya memasak dan membawa bekal ke kelas, terutamanya hari Rabu.
- Saya tidak suka keluar malam, jadi saya tidak makan malam atau saya memasak untuk dinner dan bekal keesokan harinya. Kadang-kadang saya tapau makanan dari kedai-kedai berdekatan.

Kawasan rumah saya ada saaaangat banyak kedai makan, rasanya dalam 25 buah tetapi saya kurang faham kenapa mereka menawarkan menu hampir sama. Bayangkan berpuluh-puluh kedai menjual makanan yang hampir sama. Lagi-lagi menu untuk waktu malam. Kawasan ini adalah kawasan tumpuan ramai, saya rasa mereka boleh jadi lebih maju dengan menawarkan "differentiation", bukan hanya sekadar compete dari segi ""price". Apabila pelajar ramai bercuti seperti sekarang, separuh daripada restauran ini terpaksa ditutup kerana tiada pelanggan, walhal saya rasa mereka boleh menarik pelanggan bukan pelajar jika mereka boleh menawarkan alternatif menu yang lebih baik.

Sejak Study Leave untuk Trial 3 minggu lepas, saya berkesempatan meronda kedai-kedai makan di kawasan berdekatan, dan sekarang saya sudah jumpa beberapa tempat-tempat makan yang boleh dicadangkan dan bawa orang makan;

1. Az-Zahrah (Masakan Cina Muslim), Sek 9

2. Ayam Penyet Ria, Sek 7

3. Pak Su Corner, Sek 16

4. Molek (Masakan Kelantan), Sek 7


(nanti saya jumpa yang sedap-sedap lagi saya tambah kat sini lagi ye)

No comments: