Thursday, May 12, 2011

Berita Paling Gembira

Berita paling gembira bulan nie...

-Hamas dan Fatah adakan perjanjian damai untuk berkerjasama... (terasa bagai satu rahmat yg besar).
*perjanjian ini ditandatangani di Cairo, Mesir jadi orang tengah.
*Tokoh saya kagum, Khaled Mishal wakil Hamas tandatangani perjanjian dengan Mahmud Abbas (Fatah).

-Kerajaan Mesir memutuskan untuk membuka sempadan Mesir-Palestine buat selama-lamanya.
*sempadan ini telah ditutup rapat Sejak Hamas memenangi Pilihanraya Palestine pada 2007, dan hanya dibuka sangat sedikit dalam kes-kes istimewa seperti Serangan dahsyat Israel terhadap Palestine pada Dec 2008 dan Insiden Frotila Gaza tahun lepas.

-Hamas bersetuju menukarkan Gilat Shalit (tentera Israel yang ditawan sejak 2007) dengan tawanan Palestine di Penjara Israel. Mesir menjadi orang tengah rundingan.
*Sekali terfikir hebat sangat lah Hamas nie jaga tentera Israel nie sejak 2007. Israel kan ada peralatan perisikan yang canggih, satelit hebat dan sebagainya tapi Israel tak jumpa cari tenteranya yang disimpan Hamas selama hampir 5 tahun, padahal bumi Palestine yang dikuasai Hamas kecil sangat je. Lagipun Israel selalu serang Palestine teruk-teruk seolah-olah tiada tanah Palestine yang tidak diserang, ajaib juga tak jumpa tentera yang sorang nie.
*Teringat buku "from Beirut to Lebanon", doktor sukarelawan yang menulis buku tu berkata, sewaktu dia di sana ada satu je hospital yang tidak hancur lebur diserang Israel. Rahsianya, mereka meletakkan askar Israel yang ditawan di atas bumbung hospital tersebut. Begitu berharganya nyawa seorang Israel berbanding manusia-manusia lainnya.

Semua ini berlaku selepas Revolusi Mesir menjatuhkan Hosni Mubarak.
- Negara Islam sendiri yang membantu Israel menyeksa rakyat Palestine dengan menutup sepenuhnya sempadan.
- Walaupun terdapat sedikit pengaruh ikhwan muslimin dalam era baru Mesir, namun keputusan menolong Palestine ini dibuat oleh kerajaan sementara Mesir yang terdiri daripada Tentera Mesir dan tokoh-tokoh bebas. Maknanya, sesiapa yang tidak didorong oleh kepentingan peribadi dan ditutup hati dari kebenaran, akan nampak rasional dan keadilan untuk Palestine, jadi semua orang yang waras sebenarnya mahu membela Palestine, bukan hanya golongan Islamis.
- Mesir belum pun membentuk kerajaan baru selepas era Hosni Mubarak, namun ia telah bekerja menolong nasib jirannya. Tahniah dan Alhamdulillah..

May it lasts forever...

No comments: