Monday, September 27, 2010

seminggu

seminggu lama tak? saya rasa sangat lama. ouh. nih baru 1st day, dah duk hitung saat..nak tunggu 6 hari lagi..

alkisahnya KPMG telah menghantar kawan2 saya (baca: semua kawan2 saya) dari Department P ke Sabah dan Serawak selama seminggu. Ramai kene hntr, dekat 30 org untuk audit dan estate visit ladang2 milik Tabung Haji. Dengar khabarnya ada kene naik 4-wheel drive utk ke estate, ada pulak kne naik sampan. Moga semuanya baik-baik aja dan Allah menjaga mereka semua.

Saya department lain (kalo tak, rasanya confirm kne hntr masuk estate kat hutan-hutan Sabah Serawak juga), saya start buat Takaful mulai hari nie, Planning, Hardclose dan Final..memanjang gayanya sampai awal Tahun depan. Takaful nih sangat besar rupa-rupanya. Masa mula2 sy di assign wt Insurance dulu, I was with ACR Reinsurrance, sebuah syarikat yg syarikat insurance lain meginsurancekan diri (sebab tu nama dia Re-insurance). Lps dapat report Performance Evaluation dari senior in charge, ada sesi konsultation dgn Performance Manager, dia ada tya, " do u like Insurance? Would u prefer me to put u under Insurance?". Saya jawab tak tahu saya suka ke tak (senang je kan jawab=P). Masa tuh, saya tak tahu sangat insurance tuh macamana sbb sy tolong sket je masa tuh, tp sy rasa susah dan complicated, lps tuh data spreadsheet dia sangat lah besar lagi panjang lagi lebar dan baaaanyak sangat nombor. Dan hari nie, nampak gayanya saya memang kena betul2 study dan faham Insurance lah, kalo tak, nk wt keje macamana kan? Lagipun skg saya ada motivasi lebih sket utk faham, sbb saya kne faham dua bnda first-how conventional insurance works and second-how takaful differs than them?Menarik kan?Lagi menarik sbb saya berdepan dengan keadaan yang sangat realiti, maksudnya bagaimana Insurance and Takaful beroperasi kat Malaysia, bukan sekadar teori dan konsep asas. Ok..sy kne study dan faham betul2 (*trying*).

Oh, balik cerita asal. Saya rasa sungguh bosan dan asyik mengira saat "bilalah mereka nak balik nih". siang hari tak de ahli tetap lunch, malam tak de bestfriend, isk..isk..baru 1st day..

Teringat pepatah omputih, "absence makes heart grow fonder". *terkena* erm, bila org yg selalu ada dkt kita pergi baru kita tahu "erti" kehadiran dia kan? Dia yang kita bercakap hari-hari, yang makan sama2 setiap hari, yang meluah pelbagai rasa stress dan happy tentang kerja, yang selalu beri tunjuk ajar ttg audit, yang selalu ada menolong di saat susah dan senang...bila dia tue tak de mmg sangat terasa.

p/s: Allah sangat baik, Dia selalu mengurniakan saya kawan-kawan yang sangat baik.

No comments: