Monday, September 20, 2010

cerita dari kampung (part 1)

Alhamdulillah, saya diberi keizinan oleh Allah untuk menyambut Aidilfitri tahun ini di Malaysia (after 3 years), jauh dari exam (after 6 years...dulu Aidilfitri tengah2 SPM 2004), dgr khutbah raya dari ayah sendiri (after 3 years), tidak dapat duit raya (tahun keempat tidak dapat duit raya), kembali beraya dengan 3 pasang baju (after 3 years) and the lists go on.

2 weeks at home.

I had planned to updated the blog as I think Iwill have more free time, ttp sy telah mendenda diri sendiri tidak boleh baca buku lain dan update blog until khatam Qur'an 30 juzuk, dan saya hanya berjaya mengkhatamkannya pada malam raya, jd tidak terupdate lah blog dan terbengkalailah buku yg sdg dibaca, "Holy War: The Crusades and their impact on today's world" by Karen Amstrong. Buku tuh tebal, geram juga atas denda diri sendiri yg tidak berjaya habiskan Qur'an lebih awal. Skg, dh sebulan lebih stop baca, dh hilang momentum nk sambung baca balik..adush.

Ok lah, cerita-cerita 2 minggu di rumah.

1. Roti Jala (my 2nd day at home)

Ayah tiba-tiba mahu mengisi satu slot kosong untuk sediakan moreh. Plannya senang je, pegi beli je lah. Tp masa ayah singgah bazar Ramadhan pukul 3.30 petang on da way balik dari sekolah, gerai tak buka banyak lagi dan tak ada yang dia berkenan untuk dibeli. Pukul 4.30 petang mak dan adik2 baru sampai rumah, juga dari sekolah. Someone kena keluar beli food untuk moreh di bandar yang kira-kira 15 km dari rumah. Ayah ada kerja lain, nampak gaya mak kena keluar sedangkan mak baru sampai rumah dan kena memasak untuk berbuka puasa. Saya tak mahu mak keluar dan offer diri nk masak untuk moreh. It surprised everyone. Ayah tak bagi dengan alasan tak sempat sbb dah dekat pukul 5. Nanti lps bukak puasa saya akan ke surau untuk terawikh. Maknanya kena siap masak sebelum Maghrib dan kne share dapur dengan mak yg nk memasak untuk berbuka puasa. Saya kata saya nak masak, sempat dan possible. Saya kata nak wt roti jala (sambil meyelongkar dapur mencari bahan-bahannya, kiranya akan guna yg mana ada je). Akhirnya saya buat jaminan dengan beraninya, "sempat masak kalo untuk 50 orang makan tuh". Ayah terpaksa setuju melihat keyakinan saya wp muka dia cm tak yakin juga.

Akhirnya saya pun mula lah buat roti jala tuh menggunakan 2 dapur serentak, bersungguh untuk "memenuhi jaminan saya pada ayah". Mak terpaksa set up dapur lain, pasang dapur lain 2 lagi (nasib baik tong gas ada 4 kat rumah tuh). So saya dapat 2 stove untuk masak serentak dan mak pun dapat 2 stove lain tp masak kt beranda dapur. To my surprise tiba2 adik2 perempuan saya datang tolong (terlupa adik2 dah besar dan boleh menolong, rupanya gambaran dalam kepala saya adalah gambaran 3 tahun lps which means kalo saya buat roti jala mmg sy wt sorang2 tanpa adik-adik tolong). Masa bg jaminan kt ayah tadi tak include additional help from my sisters which can make the last minutes roti jala more possible. So, alhamdulillah adik-adik bersungguh menolong, even taking shift untuk solat asar. Dan roti jala siap sebelum azan Maghrib untuk hidangan moreh, mengambil masa 1 jam setengah. Mak siapkan Nasi Ayam untuk berbuka puasa without much help from us sbb semua sibuk dengan projek roti jala.

Petang esoknya, mak bagitahu saya bhw jiran sebelah rumah kami yg juga pergi berterawikh di surau itu telah memberitahu cikgu-cikgu kat sekolah tentang saya memasak roti jala untuk moreh by myself dan akhirnya cerita itu sampai semula kpd mak saya. Saya terkejut juga kenapa cerita begitu pun diceritakan. Then, I asked mum, "besar ke wt roti jala tuh?". Mak jawab, "besar sebenarnya terutama bagi anak cikgu, yang pergi oversea dan dah kerja, balik kampung masak sendiri bg orang kampung makan lps terawikh. orang kampung yang tak ada kerja pun tak buat, rela beli lagi". Saya terdiam. Saya tidak tahu "nilai" itu. Rasanya masak dekat Canberra lagi teruk. Patutlah semua orang kt rumah pun terdiam masa saya kata nak memasak. Sesuatu yang sebenarnya adalah 'helah' saya tak nak mak saya keluar rumah (untuk beli food) turned out to be something of different value and being talked about.

Antara banyak perkara saya rasa kisah ini lebih mengajar saya pada diri saya, sbb niat asal saya lain tp baik saya muhasabah diri, baiki diri. Kalo dalam mata masyarakat, kita nih cm dipandang tinggi sket, contohnya pandai sket dalam study ke, g blaja jauh-jauh, atau dari keluarga yang may be lbh sket income dari average jiran-jiran, kita patut beringat untuk tidak terbawa-bawa dengan itu. Mungkin sebenarnya kita patut train diri kita lebih untuk jadi humble dengan orang lain yang jauh lebih kurang dari kita, buat dirty-dirty job kalo ada kenduri gotong royong tuh. Bak kata Ust Hasrizal, dia menemui kerja membasuh tandas di negara orang itu adalah antara cara terbaik mengajar kerendahan hatinya. Tidak dinafikan kadang-kadang family tak bagi buat sesetengah kerja tuh, kalo ada pembantu kerja tuh biasanya pembantu rumah yang buat dan kita mmg dibesarkan dalam keadaan tak pernah cuci tandas, bakar sampah, buang sampah etc. Tambah pula kalo pegi rumah sedara mara atau orang kampung, nak bawa pinggan ke dapur pun mereka tak bagi apatah lagi untuk membasuhnya. Tapi pandai-pandai lah. Kalo kita nie biasanya kalo majlis apa2, kita selalu jadi Pengarah program atau duduk seat tepi VIP, cuba-cubalah amik turn membasuh periuk belanga, mengemop lantai dewan atau mengutip satu per satu sampah yang berteraburan selepas majlis. Ingatan nie lebih kepada diri saya juga kerana saya nie masuk kategori dilayan istimewa juga terutama dulu-dulu as cucu sulung.

(bersambung)

2 comments:

Shukri said...

salam... ooo.. pakar roti jala rupenye.. aku roti lempeng je.. hehe..

Thuaibah said...

wslm~

xde lah pakar pun. the thing for sure is sangat suka makan roti jala~!

haih, roti lempeng tuh boleh improve guna plastik rokrak.