Monday, September 20, 2010

cerita dari kampung (part 2)

2. Buka Puasa kt SMKAWA (4th day at home)

Kebetulan SMKAWA wt majlis buka puasa. Dapat chance pegi sekolah lama, jumpa mana-mana cikgu yang ada. Menarik tengok masjid sekolah dah ada lebih banyak kemudahan dari zaman 2004 dulu. Saya perasan masjid dah ada tandas perempuan kt sebelahnya yang lagi memudahkan dan mempercepatkan student perempuan bersiap untuk solat (berbanding kne guna tandas tepi bilik guru zaman dulu-dulu) dan ada bilik khas KKQ (adik saya kata tempat pelajar perempuan ma'zurah makan legally). Ustazah Azizah ada bawa anak bongsunya, the one and only son. Sangat lah comel dan adorable. Dengar cerita, semua kabinet rumahnya kne ikat dengan tali sejak dapat anak lelaki nie. Saya juga sempat bercakap dengan pengetua yang dipanggil ummi, beliau tengah mood yang sangat gembira selepas baru sahaja mendapat tahu ramai pelajar dapat straight As (9As) untuk trial PMR. Lebih kurang 10 orang (untuk sekolah kampung jumlah 10 orang straight As waktu trial sudah cukup ramai).

3. Memperbaikkan bacaaan Al-Qur'an.

Jujurnya, saya baru tersedar saya cm sudah lama kurang menitik beratkan kesempurnaan bacaan Qur'an saya. Sewaktu bermujahadah nak menghabiskan 30 juzuk Al-Qur'an tuh, banyak teringat-ingat ajaran Ust Abdullah Che Cik, Ustazah Siti Esah dan Ustaz Kasim masa kelas KKQ. Al-Fatihah buat Ust Abdullah Che Cik, beliau telah kembali ke rahmatullah beberapa minggu sebelum Ramadhan yang lepas. Selepas mendapat tahu berita kembalinya beliau ke rahmatullah, kepala saya banyak kali flash back memori dia mengajar kelas KKQ masa tingkatan 1 dulu. Mungkin membaca Al-Qur'an ramadhan kali nie dalam suasana less busy berbanding beberapa tahun yang lalu menyebabkan fikiran saya berfikir tentang macam-macam. Teringat kenangan belajar Qu'ran dan juga kadang-kadang jadi "terfaham" hampir semua bacaan yang dibaca but other times clueless about the meaning (especially bila dh lama-lama baca).

Kadang-kadang kita baca Al-Qur'an sekadar baca je, tanpa effort untuk lebih melancarkannya, menjaga waqaf, tajwid, membaca dengan lebih 'fasohah', merdu dan sebagainya sedangkan bacaan Al-Qur'an yang baik amat disenangi oleh Rasulullah SAW. (Ini super peringatan untuk diri sendiri ). Moga tarbiah Ramadhan kali nie akan tinggalkan kesan yang besar bab nih.

4. Majlis Berbuka Puasa (2 hari sebelum Aidilfitri)

Nie mmg dh jadi tradisi family untuk panggil orang berbuka puasa. Tapi kali nie, saya minta mak dan ayah tangguhkan sehingga saya balik rumah, walaupun plan asal nk buat awal Ramadhan lagi. Masa tu terfikir untuk at least tolong basuh pinggan kalo saya ada kt rumah (itu azam baru saya lah, sejak kononnya dah besar nie). As i said before, sy pun termasuk dalam kategori dimanjakan, walaupun rumah selalu buat majlis makan-makan, tapi saya tidak pernah terlibat dalam major part sbb mak memang dah carikan orang in charge untuk tugas-tugas berkenaan dari sekecil kecil sampai sebesar-besarnya. May be sbb sy kecil lagi tak tahulah. Sy ingat pertama kali kami wt majlis buka puasa kt rumah tuh adalah masa saya sekolah rendah lagi, masih seronok lumba basikal dengan sepupu masa mak sibuk di dapur.

Tapi kali ini dapat kepercayaan penuh memasak salah satu menu, ikan siakap 3 rasa. Fully in-charge from A to Z (minus bab menyiang ikan which is I am not good at). Sedangkan beberapa tahun yang lepas, kupas bawang pun tak pernah selesai. Kalo tolong buat Acar tuh tak pernah sampai siap.

Untuk buat kelainan sedikit, kami tidak meletakkan menu ayam dalam hidangan, digantikan dengan menu ikan siakap masak 3 rasa, ikan merah bakar, ikan keli dan tomyam. Quite different than typical menu for Majlis Buka Puasa. Sy in-charge untuk ikan siakap tanpa campur tangan dari sesiapa, malah terkejut dengan kepercayaan penuh yang saya dapat, even mak cik-mak cik and my cousins tak bother pun nk tolong rasa or comment masakan sy sewaktu dalam proses memasak dan sebelum dihidangkan. Banyak kali terfikir, mereka nih tak bimbang saya spoilkan masakan hidangan untuk majlis berbuka puasa ke?. To my surprise, it seems that I have earned a very high trust from everyone. All in all, I think this is one of my sweetest memory, of trust and confidence from others to do something big(I guess). Lagi-lagi time mak cik-mak cik yang datang makan tuh tanya siapa tukang masak dan tanya cara memasak.

(ikan siakap ada yang besar ini dan lebih besar)

(bersambung)

No comments: