Tuesday, September 9, 2008

Kad Raya



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Ada 2 minggu lebih lagi nak raya ttp kenapa saya dah bercakap ttg raya?...nie bukan ttg raya, nie ttg kad raya, pengalaman di Malaysia menghantar kad raya antara negeri mengambil masa 2-3 minggu, kerana ia adalah musim kad raya, perkhidmatan POS MALAYSIA sgt sibuk dan mengambil masa yg lama. Jd untuk memastikan (insyaAllah), kad raya sampai pada masanya, kne lah pos awal2. Apatah lagi dari luar negara.

Biasanya pos barang/ surat (pos biasa a.k.a bukan pos laju) dari Malaysia-Aussie atau Aussie-Malaysia mengambil masa 7 atau 8 hari termasuk cuti hujung minggu. Pos laju malaysia-aussie mengambil masa hanya 3 hari. Ini adalah berdasarkan pemerhatian saya, dan tempoh ini akan lebih lama andainya jarak lebih jauh. Sebagai langkah berhati-hati dengan harapan kad ini sampai sebelum raya, saya nk pos awal kerana ia adalah musim raya.

Esok, sy mesti ke pejabat POS untuk mengepos kad raya. Sebenarnya ia bukan kad raya khas ttp kad biasa dgn 'mark' aussie atau ANU. Saya nk pos juga sbg kad raya kerana tahun lepas sy tidak mengepos sebarang kad raya kepada sesiapa kerana kad raya tidak ada dijual di Canberra (kt Sydney dan Melbourne je ada).

Sejak saya pandai menulis, mak saya memang menggalakkan saya menulis dan mengopos kad raya, beliau akan membawa sy ke kedai lalu meminta saya memilih kad raya untuk dibeli. Selepas itu, beliau akan menggalakkan saya menulis kepada kawan-kawan saya. Mungkin pertama kali saya menulis kad raya ialah sewaktu saya darjah dua. Apabila saya semakin besar, senarai org yg sy akan tulis kad raya makin bertambah dan bertambah saban tahun. Dari yg perlu dipos sampailah kepada yg dihantar menggunakan tangan. Masakan tidak, kawan sekelas di Wataniah yg duduk sebelah meja pun saya bg kad raya:-), housemate di akasia pun dapat kad raya apatah lagi ahli tanzim PSC. Sepupu-sepupu saya pun saling mengutus kad raya. Ttp sy rasakan itu adalah cara mak saya menggalakkan saya menulis. Tahun lepas adalah satu satunya tahun yg saya tidak mengutus kad raya manual kepada sesiapa. Saya hanya menghantar e-card kepada beberapa orang. Namun, bagi saya, kad raya tradisional mempunyai sentuhan dan nilai sentimental yang berbeza dari e-card. Dan saya memang lebih menyukai kad tradisional kerana saya boleh simpan ( sy tidak pernah buang semua kad sy pernah saya dapat sejak kecil ) dan baca berulang kali.

Kad Raya sebenarnya bukan sekadar hanya berfungis sbg wasilah mengucapkan Selamat Hari Raya kerana jika itu tujuannya maka ia tidak berbaloi, ini kerana perkhidmatan 'sms' adalah jauh lebih cepat dan murah pada zaman sekarang. Tetapi ia lebih kepada tanda ingatan dan penghargaan istimewa kepada orang-orang yang kita sayang.


(kad raya dari atuk)

(aishah dan najibah, jazakillah~! )

Walau bagaimana pun, tahun ini senarai penerima kad raya adalah para penghantar kad raya tradisional kepada saya tahun lepas:-). Kad Raya yang tidak saya balas namun ia membuatkan saya teruja dan menemani raya saya di perantauan. Terima Kasih~!. Saya sgt menghargainya.


2007 Kad Raya (with exception of the 2 pink, 1 yellow, and 1 brown envelopes)

4 comments:

najibah said...

hehe...terima kasih thuaibah...mula2 bc mcm trasa jer sape yg prnah duk kt sbelah meja awk kt wataniah dulu...saper ek???hehehe... :p...ni yg x sabar2 nk tunggu kad rayer spesel ni....sori taw...thun ni x dpt nk antar kad raye la..huhuh....

Thuaibah said...

it's ok=)...bukan awak pemegang rekod paling lama jd deskmate sy wp awak 3 thn je duk wataniah?....hurm, G-roh jugak deskmate sy (still....tukar2 kad raya)...huhu...terkenag zaman muda2 penuh suka duka...

Anonymous said...

thanks for the card. dah sampai.
zaman muda2???? skang dah tua ke??
saya still muda..hehehe

Thuaibah said...

hurm....mmg selamanya awak muda dr saya..