Tuesday, September 9, 2008

Ihya Ramadhan 5: Catatan dari Kejauhan

Assalamualaikum wbt

Hari ini hari Isnin, hari ke lapan Ramadhan. Minggu ke dua Ramadhan juga. Isnin ini, hari ini saya mulakan dengan semangat baru (selepas peperiksaan pertengahan semester minggu lepas), sesungguhnya semangat baru~! Saya merasakan ia adalah satu 'fresh start' menuju final exam awal November nanti. Final exam yang akan menandakan tamatnya saya sebagai pelajar tahun kedua di ANU:-). Renew semangat dan azam, insyaAllah.

Semalam saya berborak panjang dgn mak, mungkin terlalu panjang kerana saya menelifonnya sebanyak 2 kali pada hari Sabtu dan 2 kali pada hari Ahad. Mungkin selama 4 jam andai dicampur-campur... huhu.... dan kami benar-benar saling bercerita dan berkisah, sungguh menyeronokkan kerana sudah sgt lama saya tidak berborak panjang dengan mak, sejak nenek saya sakit (maknanya sejak awal tahun ini). Bukan apa, kerana setiap kali saya call, mak saya samada kt hospital, atau di rumah nenek saya...keadaan tidak mengizinkan kami untuk bebas berborak. Kadang2 terpaksa 'date' khas untuk call, n masa yg dia cadangkan plg convenient bg dia ialah ms dia tgh drive dr HUSM ke sekolah pagi2...tp sy bmbng pulak kalo nk berbual because she's driving, so sy hanya ckp perkara-perkara penting shj.

Ttg rumahtannga isu plg utama yg diteliti sedalam-dalamnya (rumah tanggakah?). Owh, ttg kontrak rumah, yg permohonan untuk kontrak thn depan telah dibuka n akan ditutup soon, samada nk renew contract unilodge (48 or 52 weeks contract) and stay kt on campus or moving outside. Adik2 n kawan2 favour saya stay outside (off campus). While my mum mmg dr dulu lg prefer staying on campus. Masalah dgn unilodge ialah xleh nk pilih housemate and rent yg mahal. Tahun depan, 5 bedroom multishare will cost each person more than 800 dollar for 4 weeks. Kami bncng satu2 all pros n cons of both options...erm, apapun, i will somehow say my final decision soon, insyaAllah...untuk duduk on campus or off campus....

Let's renew ramadhan azam juga...n let's mujahadah more untuk capai target...mujahadah juga untuk baca Qur'an byk2...missing my mum's voice reciting alQur'an too. I used to sleep beside her while she read Qur'an during Ramadhan. As long as I could remember, every year she always khatam Qur'an 3, 4 days earlier, n she always targeted to finish 2 juzu' sehari. I was not that good. She would call me to read Qur'an beside her. Then, i will go, sit beside her, read a few pages until penat (not even half juzu') then sleep on the carpet beside her. She kept reciting for hours and I kept sleeping with her voice ringing on my ears. Good, isn't it? The good thing is, my mum xpernah paksa saya bc Qur'an n khatamkan Qur'an during ramadhan. She used to encouraged n told a lot of stories about sahabat or reward of reciting Qur'an n being close to Qur'an. Memandangkan dia xpernah paksa saya serajin dia, maka I have a very 'good' habit, sleeping soundly (huh, lena sekali) when she reads Qur'an. May be, everyday during Ramadhan, i would sleep beside her while she read Qur'an for hours. The same happened to my father. He used to baca Qur'an kuat2 before Subuh...sometime long before Subuh...n I have 'good' habit too...tido makin lena...owh (apakkah). Bukannya nk bgn Qiam sama2..but enjoying the sleep more...his voice really made me makin best tido n makin lena (seriously).

Mereka tidak pernah memaksa saya buat apa yg mrk buat, namun apabila saya meninggalkan rumah untuk memasuki INTEC saya mula merasakan kesan 'tarbiah' di rumah itu...di INTEC barulah saya tahu untuk menghargai suasana hidup saya selama 17 tahun plus suasana 3 months arabic course in Nilam Puri. Betullah org kata, kita akan lebih menghargai apabila kita telah kehilangan sesuatu itu. Moga saya belum terlambat. Di INTEC, sy benar-benar merindui bi'ah solehah. Kadang-kadang rasa itu mengundang 'suffering inside'. Ramadhan di INTEC juga mengajar saya untuk khatam al-Qur'an sndr, kerana saya sudah tidak boleh tidur di sebelah org baca Qur'an. Ramadhan pertama saya di INTEC juga menyaksikan 'perlawanan plg hebat' dalam diri saya. Enam bulan pertama di INTEC memang menggoncangkan, dan Ramadhan itu menyaksikan saya benar-benar merintih dan memohon dari Allah untuk menjadikan saya kuat kerana waktu itu saya sgt sedar bhw dunia yg sy akan hadapi selepas itu adalah dunia yang memerlukan saya menjadi saya, dan saya mesti kuat. Dan sy akan hanyut perlahan lahan tanpa saya sedari (my BIGGEST fear) tanpa bantuan dari Allah. Ya, hanyut tanpa disedari (ya Allah, guide me in Your path, in your way because You know me more than I know myself). Jika diingat kembali, itulah antara Ramadhan yg sy rasakan sy dekat dgn Allah kerana saya teramat takut dengan dunia yg tidak saya ketahui dan merasakan saya terlalu kerdil untuk menongkah arus itu.

Walaupun saya sudah berubah sekarang, tabiat yg di bina bertahun-tahun di rumah itu masih kekal sehingga sekarang. I still have the strong interest untuk tidur di sebelah sesiapa shj yg bc Qur'an. Right here, in Canberra, pernah saya terlampau rindu, then i asked kak didi to read Qur'an because i want to sleep beside her when she reads. She just laughed, n then started reading Qur'an, n i 'played my part', sleeping soundly. Satu ketenangan dan keseronokan yg tak terucap. i dun know, is this a good thing or a bad thing. thing for sure is, i love people doing that to me, so that I can....

btw, we have already grown up n should top up the amal by our own, let's manfaat every single detik dgn baik, as one of the nasyeed's lyrics, 'moga setiap detik dalam amalan jua'...

"bermujahadahlah dalam setiap masa, pengorbanan itu melembutkan hati dan menundukkan nafsu"

Belaian Ibu - Hijjaz

2 comments:

Anonymous said...

x penah saya tau plak hobi awak yang satu nie.. ;-)
tapi saya kat cn dah jatuh hati betul ngan salah sorg imam kat cn..
bacaannya Subhanallah, sgt laaa sedap...
bulan puasa sempena terawih lagi la kerap dengar bacaan imam nie.. tiap kali die imamkan terawih, saya akan bukak tingkap, dengar bacaan die. kalo dok study pun saya akan tinggal jap buku, sampai rummate saya pun dah tahu habit nie...
tapi bukan saya sorg yang sukakan bacaan ustaz tue, rupe2 satu kampus pun suke die... =)

Thuaibah said...

isk...

in one side masalah jugak kan?