Tuesday, September 23, 2008

Ihya Ramadhan 7: Tujuh Terakhir

Assalamualaikum wbt...

Hari ini, 23 Ramadhan 1249, tinggal 7 hari lagi sebelum Ramadhan berakhir. Sedihkah kita kerana ia akan berakhir atau sebenarnya gembira kerana bakal merdeka?.

Ogos yang lalu, sy pernah berbicara tentang trauma saya. Semalam trauma itu sudah berakhir, dengan baik insyaAllah walaupun bukan sehabis baik. Tetapi sy mengklafikasikannya sebagai satu perjuangan yang besar. Satu reseach of 40%. Tajuknya seolah-olah sangat senang iaitu, 'The Relationship between Reported Earnings and Stock Returns'. Senang atu tidak tanyalah sesiapa sahaja yang sudah membuat statistical research on this topic. Stock Returns sebenarnya sgt berkaitan dengan Share Prices. As Share Price value is derived from the sum of all the expected future earnings of the company, discounted back to get the present value using the firm risk adjusted rate. So, when future expected earnings changes, the share prices will also change resulting in Stock Returns changes (note: equation of return is a result of change share prices in addition to dividend received).

Sebahagian dari batch saya mengambil BUSN3001 (Accounting Theory), subjek tahun ke-3 ini pada tahun ini dan saya mencuba untuk mengambilnya untuk merasa bagaimanakah rasanya subjek tahun ke-3. Saya bersyukur telah merasa 'rasa' Accounting Theory, semoga saya lebih bersedia untuk subjek-subjek tahun ke-3 yg lain pada tahun hadapan. Subjek ini sangat menarik sebenarnya terutamanya jika seseorang itu adalah sangat bagus dalam subjek BUSN 2015- Company Accounting, kerana Accounting Theory akan 'rebut', 'argue' and 'discuss' about the weaknesses of standards that formally applied all over the world and methods that we have learnt to 'produce the numbers' in BUSN2015-Company Accounting. It also discusses the alternative accounting methods (CoCoA accounitng, CPP accounting etc) and the opportunities for manipulative decisions by the top managements like the famous Enron case. However, i think all of these researches are originally initiated by the ideas of Ball and Brown (1968) in their research paper, 'An Empirical Evaluation of Accounting Income Numbers'. But my assignment becomes more intersting when we do not only look at the 'events' factors and 'event studies' but also when we relax the assumption of capital market efficiency (semi-strong efficiency in this context). I also notice that most of good journals about this topic are produced by Finance Journals, not Accounting Journals. Therefore, FINM 2005- Corporate Finance which has been taken last semester is indeed helpful to give comprehensive understanding of all those research papers.

Hari ini, pagi ini, presentation management juga telah selesai, alhamdulillah. Maka, habislah semua assessment yang perlu dilakukan atau dihantar sebelum raya. Saya harap saya mampu untuk lebih memanfaatkan 7 hari lagi yang berbaki, insyaAllah. Peluang-peluang keemasan yang sangat rugi untuk dilepaskan terutama bagi yang mahu memanfaatkan malam2 terakhir ini, untuk memohon ampun, untuk membuat solat taubat, untuk berdoa, untuk bermunajat dan untuk membaca al-Quran kerana Surah Al Muzammil mengatakan bacaan pada masa ini adalah lebih berkesan. Jom, sama-sama kita berusaha~!

Petang ini ANUMA (ANU Muslim Association) mengadakan majlis berbuka puasa dengan bayaran $20 seorang. Berdasarkan tahun lepas, majlis ini sgt menarik kerana berpeluang menemui muslim lain yang ada di ANU, yang berbagai ragam dan gaya. Ramai juga non Muslim yang datang 'berbuka puasa' tahun lepas. Makanan pun menarik kerana menunya dari pelbagai negara, dan selepas solat terawikh, seorang Bishop dari Canberra Church diberi peluang untuk berucap. Saya kurang arif tentang tentatif majlis malam ini kerana belum membeli tiket (sibuk studylah agaknya :p), sy hanya RSVP melalui email.

Coleteh gembira sy sesudah selesai semua assessment sebelum raya (baca: manfaatkan 7 terakhir Ramadhan) terpaksa dihentikan kerana kelas Encik Matt Wilson akan bermula sekejap lagi.

Jumpa lagi~! ^-^

No comments: