Thursday, February 11, 2010

Kerja

Bismillahirahmanirahim...

Saya akan mula bekerja dengan KPMG secara rasminya pada 17hb February ini, selepas meminta penangguhan selama 17 hari. mengambil masa untuk berfikir dan berbincang sebelum memutuskan untuk menerima offer yang saya terima pada 20 January yang lepas. PWC, KPMG dan CIMB masing-masing mempunyai pros and cons.

Saya bimbang, pada murabbiku juga bimbang. Kisah-kisah ikhwah akhawat yang terlebih dahulu makan garam sebagai auditor di Big 4 diceritakan padaku. Kerana dakwah ini amat membutuhkan tenagamu...di sini..di tanah airmu sendiri...
kesibukan yang melampau adalah ujian yang besar kepada kethabatan.

Saya berdebar. Saya hargai nasihat dan keprihatinan semua orang. Saya tahu ada nilai kasih sayang kerana Allah dalam keprihatinan yang amat sangat itu. Setelah kita sama-sama mengenal tarbiah di bumi asing, setelah kita melihat betapa dakwah dan tarbiah mengubah hidup dan memberi makna kehidupan kepada ramai orang, kita ingin terus berkongsi.. sebagaimana kata Hasan Al Banna,
Kita juga mahu supaya bangsa kita faham bahawa mereka lebih kita sayangi daripada diri kita sendiri

Kita ada misi besar untuk bangsa dan ummat ini, kalaulah mereka mengetahui betapa besarnya cita-cita dan harapan kami.

"Orang yang hidup untuk dirinya sendiri akan hidup seperti orang yang kerdil dan mati sebagai seorang yang kerdil. Tetapi orang yang hidup bagi orang lain akan hidup sebagi orang yang 'besar' dan mati sebagai orang yang besar juga"

Syed Qutb

Saya berdoa Allah tetapkan hati saya pada jalan ini, kuat melangkah dalam apa jenis kesibukan, keletihan dan cabaran untuk melangkah ke medan amal yang sebenar, medan realiti. Saya mahu kongsikan makna hidup ini dengan hati-hati yang lain. Thabbit Qalbi..

p/s: will be in KPMG office tomorrow

4 comments:

Tariq_ramadhan said...

'Alallahi tawakkalna!!!

Thuaibah said...

InsyaAllah. Moga Allah berikan kekuatan dan pertolonganNya untuk kita.

hana said...

Assalamualaikum

cepat2 setelkan usrah~!

Anonymous said...

Insyaalah. setiap mujahadah yg kita lakukan dgn ikhlas pasti akan Allah tunjukan jalan keluar.

Hihupka ruhiyah dan rasakan kebersamaan kita dengan Allah dimana mana ...

Jazakallah jaza' atas post ini. Insyaalah nice blog teruskan menulis

Bro muharrikdaie.wordpress.com