Wednesday, February 10, 2010

teringat

baru dua minggu berada di rumah..

dua minggu tanpa wajah akhawat langsung..

sudah mula berkira-kira rindu, terasa kehilangan..

teringat wajah-wajah yang ditemui sewaktu kem di hulu langat akhir Januari yang lalu, wajah-wajah yang ditemui dalam tautan ukhuwwah yang mendamaikan. Pertemuan terakhir dengan mereka yang balik cuti summer sebelum mereka kembali meneruskan semester baru.

teringat Canberra juga. waktu ini adalah waktu sibuk dengan kehadiran adik-adik baru. urusan mencari rumah bagi mereka yang ada masalah dengan accomodation, urusan teman-meneman mencari barang keperluan, menunjukkan kedai-kedai, dan juga aktiviti jalan-jalan dengan mereka yang baru menjejak kaki ke bumi asing. Saya teringat Jaulah Bateman Bay February 2009!..huhu..

------------------------------------------------------------------------------

apabila balik bercuti summer saban tahun, banyak hujung minggu saya dipenuhi dengan program-program dakwah dan tarbiah. habis summer, saya kembali ke 'negeri' saya, Canberra. sy tidak rindu seperti sekarang. sekarang saya ada sindrom kehilangan. Saya rasa akhawat BFG yang lain juga merasakan perkara yang sama saat ini, terutamanya di bulan February ini, bulan yang sibuk dengan sambutan pelajar baru saban tahun. namun sekarang, di rumah tanpa berbuat apa-apa selain daripada menyumbang apa yang patut perkara perkara yang boleh dilakukan over the internet.

saya teringat orang Canberra yang masih berada di Canberra juga. teringat adik-adik, "akak minta maaf tak dapat jadi naqibah yang baik terutamanya saat-saat final exam ari tue" tulus sangat permohonan maaf ini dari hati buat mereka, kala dibisikkan pada salam wida'. Sungguh, merasakan diri sangat banyak kelemahan, dan bersalah kepada mereka. "xpe, saya faham" bisik suara itu. kadang-kadang saya terfikir kembali, naqibah juga sama-sama diuji Allah, mungkin bukan dari segi amalan jahiliah tetapi dari sudut-sudut lain yang menguji tadhiyyah daie.

apabila balik nie, banyak teringat benda-benda yang nak dibuat tetapi tak sempat nak buat, yang nak lebih bersungguh-sungguh tetapi tak cukup bersungguh-sungguh. patutlah dulu orang-orang lama selalu pesan, "buatlah sehabis baik, paling baik untuk generasi yang akan ditinggalkan, nanti balik ke Malaysia kita tidak menyesal dan teringat-ingat nak melakukan pelbagai perkara sewaktu di oversea dulu".

Saya hanya mampu berdoa dari jauh..."moga mereka semakin bahagia dalam nikmat Islam dan Iman, semakin mencintai dakwah dan tarbiah."

4 comments:

Anonymous said...

teringat2 kat mee kung fu huhuhu

Ex Canberra said...

rindu awak juga

Thuaibah said...

Mee Kung Fu tue sabar2 lah ye. nanti kita makan lagi.

Miss everyone

aqilah said...

salam..kalau k.thuaibah ingat,sy aqilah dr uia yg join prog summer januari lps kat hlu langat tu..

yup,sgt merindui sgt tu w/pun mgkin 1st time jumpe kakak2 dr nz,aus. ala kulli hal,uhibbuki fillah :)