Sunday, February 7, 2010

The Idea of Money

Assalamualaikum wbt

Satu fenomena menarik yang dapat kita perhatikan di dunia ini ialah para jutawan dan billionaire bukanlah daripada golongan yang berpendidikan tinggi. Malah, ramai jutawan yang disenaraikan oleh majalah Forbes tidak pernah menerima ijazah dari mana-mana universiti. Bill Gates, Liliane Bettencourt (Loreal), Madonna, Michael Jordan, Syed Mokhtar Al-Bukhary......

Jika ini fenomenanya, mengapa para ibu bapa menasihati anak-anak mereka untuk belajar bersungguh-sungguh agar dapat masuk ke universiti? Mereka berpendapat bahawa pendidikan universiti akan menjamin perkerjaan yang bagus dan seterusnya masa depan yang senang. Pekerjaan yang menawarkan kestabilan, pembiayaan rawatan perubatan, pencen dan lain-lain faedah sampingan lebih menjadi pilihan para graduan kerana ia dikatakan akan menjamin masa depan yang lebih baik. Mereka akan dibayar gaji tetap pada setiap bulan dan tidak terdedah kepada risiko tiada pendapatan masuk pada setiap hujung bulan.

Golongan graduan dan professional yang memilih jalan selamat, kerja bergaji tetap tidak akan merasa risiko ketidakstabilan kewangan sebagaimana yang dihadapi oleh orang yang bekerja sendiri. Walau bagaimanapun, with high risk comes high return, golongan yang bekerja sendiri mempunyai peluang yang besar untuk berjaya dalam perusahaannya dan menikmati hidup yang jauh lebih senang daripada graduan universiti yang bergaji tetap daripada majikan.

Dalam dunia realiti, golongan cerdik pandai dan professional adalah golongan yang berkerja untuk membayar hutang. Pendapatan sederhana yang mereka terima menyebabkan mereka tidak mempunyai cara lain untuk memiliki keperluan seperti kereta dan rumah selain daripada dengan cara berhutang. Mereka menyangka kereta dan rumah yang mereka beli secara ansuran dan dalam proses pembayaran adalah asset mereka, sedangkan itu sebenarnya adalah liabiliti bagi mereka. Keadaan ini sangat jelas dapat dilihat apabila mereka kehilangan perkerjaan atau gagal membayar ansuran bulanan rumah atau kereta untuk beberapa ketika, lantas barang yang disangka sebagai asset itu diambil (re-possess) oleh bank, lalu dilelong kepada orang lain. Isu Supreme Mortgage yang menjadi faktor utama kepada krisis ekonomi Amerika 2008 telah menyaksikan kesengsaraan ramai golongan professional dan kelas pertengahan. Mereka terpaksa menyerahkan rumah-rumah mewah dan kereta-kereta besar yang disangkakan asset kepada bank untuk dilelong ekoran kegagalan membayar hutang. Pada suatu ketika mereka menyedari hampir semua barang-barang kebanggaan mereka bukanlah milik mereka sebenarnya.

Asset adalah barang-barang yang telah menjadi milik penuh pemiliknya, iaitu jika ia dibeli secara berhutang, maka ia hanya benar-benar menjadi asset seseorang setelah segala hutang selesai dibayar. Kereta dan rumah kediaman adalah kategori asset yang susut nilai dimana nilai pasarannya akan semakin berkurangan apabila usia penggunaanya meningkat. Definisi asset yang sebenar ialah harta yang telah menjadi milik penuh seseorang dan ia mendatangkan income (pendapatan) yang tetap samada secara bulanan atau tahunan kepada pemiliknya. Contoh asset adalah rumah yang disewakan, saham-saham yang dipegang dalam syarikat perniagaan dan pelaburan.

Orang kaya dan jutawan mahir tentang konsep wang dan asset. Mereka membeli asset-asset yang akan memberikan pulangan pendapatan tetap setiap bulan, tahun dan sebagainya. Pelaburan dalam projek-projek pembangunan atau pelaburan di bank adalah antara contoh pengurusan kewangan yang cemerlang kerana wang ini akan berkembang dan menghasilkan pendapatan kepada pemiliknya. Nilai asset (pelaburan) akan semakin bertambah dari semasa ke semasa. Cara yang terbaik untuk mengembangkan asset adalah dengan terlibat dalam perniagaan sebagaimana yang digalakkan oleh junjungan Rasul SAW sendiri, "9/10 daripada rezeki di atas muka bumi adalah melalui perniagaan".

Individu yang bercita-cita untuk menambah asset hendaklah berusaha mengurangkan jumlah liabilitinya iaitu dengan mengurangkan hutang dan juga mengurangkan jumlah perbelanjaan. Perkara yang termasuk dalam kategori perbelanjaan ialah cukai, makanan, sewa, pakaian dan sebagainya. Tax is recorded as the highest single expense being paid out from each American citizen's income. Cukai sebenarnya boleh dikurangkan jika tahu memanfaatkan segala peruntukan pengecualian dan deduction.

Jumlah wang yang boleh dilaburkan untuk membeli asset dapat dikumpulkan dengan mengurangkan jumlah perbelanjaan, atau dengan kata lain berjimat cermat.

Robert Kiyosaki yang juga seorang millionaire tidak menyarankan semua penduduk bumi berhenti daripada kerja dan terlibat dengan perniagaan. Beliau berpendapat bahawa golongan cerdik pandai dan professional boleh meneruskan kerjaya asal mereka, namun pada masa yang sama memperuntukkan duit untuk membeli real asset dan membuat pelaburan. Beliau menasihatkan agar tidak memilih untuk tidak melabur kerana ketidakcukupan wang ketika muda belia kerana ia akan menyebabkan kita bukan sahaja kerugiaan untung (profit) tetapi turut kehilangan pengalaman pelaburan.

Financial literacy iaitu keupayaan memahami angka-angka, asset, pendapatan liabiliti dan perbelanjaan dikatakan sebagai sangat penting bagi semua orang kerana ia dapat mengelakkan mereka daripada terlibat dengan hutang secara berterusan sepanjang hayat kerana membeli satu demi satu 'asset' secara berhutang. Realiti menujukkan ramai orang yang tidak memasuki universiti mempunyai financial literacy yang lebih tinggi daripada graduan universiti termasuklah para akauntan sendiri.

Rujukan:
Rich Dad Poor Dad - What the Rich Teach Their Kids About Money - That the Poor and Middle Class Do Not!, by Robert Kiyosaki & Sharon L. Lechter. First published in 2000


2 comments:

naim said...

teringat kisah di meja makan waktu sarapan bile membincangkan isu2 ekonomi dgn ayah dan adik lepasan spm.
ayah memahami ekonomi dgn cara "kampungnye" (katanya), adik ngan ilmu setakat spm dan saya... dgn segala formula dan ilmu dlm kepala tapi tak pakai pun..huhuhu
sehelai kertas ijazah itu tak mampu merubah segala2nya...
-masih terasa hangatnya bicara mereka itu, dgn teh panas, pulut dgn kelapa dan ikan kering...huhu-

Thuaibah said...

Salam~

pendapat org business nie lg make sense dr professor ekonomi sebenarnya. tp itulah, kelihatannya tak ramai org yg dpt pendidikan formal yang tinggi jadi jutawan... nway, ilmu formal yang dibelajar dan praktikal business tentunya akan menghasilkan outcome yang lebih baik.