Friday, April 10, 2009

Malaysiaku...

Assalamualaikum wbt...

Ini entry lps exam=). Sungguh! tahun ini saya tak sempat ikut kisah suka duka bangsa kita seperti saya pada tahun-tahun sebelum ini. Terlalu banyak perkara yang berlaku sehingga jika tertinggal baca newspaper sehari je dah boleh menyebabkan kita kurang faham kisah sebenar yang berlaku. Dan saya juga tidak percaya untuk mempercayai saya tidak mampu baca surat khabar Malaysia setiap hari (hopefully, it does not mean I am less concern about our nation), tetapi Surat Khabar Australia (memandangkan ia dilanggan oleh Safuraa) sibuk2 pun sempat juga baca setiap hari time lunch.

Baca-baca dari situ dan sini, diberi link itu dan ini. Saya menutup pembacaan saya dengan 'menggeledah' youtube. Dalam berpuluh video, ada satu vidoe yg agak menyesal melihatnya, iaitu video tarian panas penyanyi Cina yang dianjurkan oleh BN utk mengikat hati pengundi (kalo belum tgk , tak perlu jadikan alasan 'ingin tahu' sebagai alasan utk search video ini). Patutnya tengok video bertemakan politik ini tiada 'maksiat mata' melihat penyanyi yg sgt2 hanya tutup sedikit. Perempuan tengok perempuan pun ada batas auratnya, tetapi jika inilah hadiah untuk rakyat... Menari memang salah satu kebudayaan Cina dan juga Melayu tetapi semua warisan budaya itu ialah tarian yang elok-elok dan sopan-sopan, dan Pemimpin sepatutnya menjadi pendidik kepada rakyat..

Video Sidang Dewan di bawah Pohon Beringin juga walaupun agak lucu tetapi menyedihkan. Kenapa wakil rakyat yg sah dilayan sebegitu sekali oleh pihak berkuasa? Adakah kita masih terlalu mundur untuk memahami demokrasi?

Saya rasa agak gerun melihat rakyat kita dalam video ini, sangat semangat, sungguh2~! Sesuatu juga utk difikir-fikir apabila melihat aksi-aksi ini.

dan juga di sini


Jika tiada sesuatu yang serius di dalam kepala mereka, jika tiada tekad yang sungguh-sungguh mereka tidak akan ada di lokasi tersebut lalu masuk dalam video-video itu dgn gerak laku sebegitu. Apakah yang telah menjadikan mereka begitu sekali?

No comments: