Thursday, April 16, 2009

Kill Khalid

Assalamualaikum w.b.t...

Saya baru selesai membaca satu buku yg sgt2 best, buku ini ditemui ketika Farah membawa saya keluar untuk berjalan-jalan selepas makan malam di sebuah restoran di Sydney, jalan2 menuju ke Darling Harbour, "ter"masuk sebuah kedia buku tepi Jalan dan end up dgn keluar dgn buku nie...huhu...dah lama tak baca buku 'luar topik' sket~

Buku ini adalah real story dan plotnya lebih mendebarkan dan thrill berbanding John Grisham punya novel (serius, believe me=)


Buku bersaiz besar setebal 500 muka surat ini adalah berdasarkan kisah benar yang berlaku pada tahun 1997, tetapi mgkn proses mengumpul bukti dan menghasilkan olahan yang mantap mengambil masa yg cukup lama, iaitu hanya pada tahun 2009 ia diterbitkan~

Usaha untuk membunuh Khalid (Ketua Biro Politik Hamas) oleh agen Mossad yang menyamar sebagai pelancong Kanada telah gagal (antara faktor utama) disebabkan political strategy HAMAS yang menggunakan seorang wartawan berpengalaman utk mainkan isu ini, lantas memberi tekanan kepada kerajaan Jordan (Polis dan King Hussein). Khalid Marshal telah cuba dibunuh dgn teknik baru assasination pd suatu pagi sebaik shj beliau keluar dari keretanya utk memasuki pejabat HAMAS. Beliau gagal meninggal dunia dalam tempoh 24 jam seperti yang dirancangkan dgn penuh yakin oleh Director Mossad. Malah keyakinan Director ini menyebabkan apabila dipanggil ke Istana oleh King Hussein (pada sebelah petang kejadian), beliau tidak pun ingin berbincang tentang "bagaimana Mahu selamatkan Khalid" yg dijangka akan meninggal dalam tempoh 24 jam ttp ingin terus berbincang apa plan selepas Khalid meninggal. Cubaan bunuh ini dijangka akan menggagalkan 'peace treaty' yg sedang dalam proses dan juga perjanjian Oslo.

King Hussein meminta campur tangan Presiden US sewaktu itu iaitu Bill Clinton untuk menekan Perdana Menteri Israel, Netanyahu bg memberikan "ubat/penawar" utk racun yg telah dimasukkan oleh agen Mossad ke dalam badan Khalid. King Hussein terpaksa meminta bantuan Amerika menekan Israel apabila Netanyahu tetap tidak mahu bekerjasama utk memberikan penawar kepada racun yang dimasukkan oleh agen ke dalam badan Khalid.

Namun Allah menyelamatkan maruah pemimpin tertinggi HAMAS ini apabila "racun" yg tiada ubatnya itu berjaya di "tawarkan" dgn keberkatan keputusan syura yg tidak pernah dipinggirkan oleh anggota HAMAS wp di "deathbed". Khalid Marshal dimuliakan dgn sembuh tanpa menggunakan penawar dari Doktor Israel yang berjaya dibawa ke Hospital hasil tekanan dan ugutan King Jordan terhadap Perdana Menteri Israel.

Kesungguhan bodyguard Khalid Marshal untuk melawan penyerang Khalid telah menyebabkan beliau mengejar mereka di sekeliing bandar dan berjaya menangkap dua daripada tiga orang agen yang menyerang Khalid.

Akhirnya, Mossad dan Isreal terpaksa membayar harga yang sangat mahal lantaran kegagalan operasi membunuh "the HAMAS prime Minister" -that's what Mossad perceived Khalid Marshal- walapun perancangan yg cukup hebat dan teliti telah diatur. Mereka terpaksa membebaskan Syeikh Ahmad Yaasin yang sudah bertahun-tahun dipenjarakan di penjara Israel dan membebaskan 70 org tawanan Jordan dan Palestine sebagai tukaran kepada dua orang agen yang ditangkap di penjara Jordan.

Kefahaman penulis buku ini terhadap the essence of Islam beserta ruh dan perjuangan Ikhwanul Muslimin menyebabkan buku ini berjaya menyampaikan sejarah dan kisah perjuangan panjang Ummat Islam terhadap Tanah Palestine dgn baik. Segala konsep dan amalan tanzim haraki gerakan Islam spt HAMAS dan IM juga berjaya difahami dgn baik oleh penulis non muslim ini.

Latar masa buku ini adalah bermula dengan beberapa tahun sebelum percubaan membunuh Khalid iaitu September 1997 sehinggalah peristiwa-peristiwa pada tahun 2007. Perjalanan kebangkitan HAMAS pada dekad ini dinukilkan dengan teliti oleh penulis bersama kejadian-kejadian seperti pembunuhan Syeikh Ahmad Yassin, pengganti beliau Abdul Aziz Rantisi, kemenangan cemerlang HAMAS pada dalam pilihanraya tahun 2004, kematian King Hussein dan Yassir Arafat. Buku ini juga melihat perjuangan HAMAS dan Palestine dari sudut kepimpinan "inside" dan "outside" kerana HAMAS memang beroperasi dengan kekuatan gabungan pimpinan yang berada di dalam tanah Palestine dan juga yang berada di luar Palestine. Beberapa kes perbicaraan pemimpin HAMAS seperti Abu Marzook dan Holy Land Foundation (HLF) di mahkamah US juga dijelaskan di dalam buku ini. Saya agak terkejut apabila mengetahui bahawa Saddam Hussein adalah penyumbang perseorangan terbesar kepada keluarga Palestinean yang syahid, yang dipenjara, dan yang cedera. Selama beberapa puluh tahun beliau menyumbang berpuluh billion kepada keluarga-keluarga mangsa, dimana tindakan ini amat tidak digemari oleh Israel dan Amerika kerana mentafsirkan Saddam Hussein menggalakkan operasi syahid. WaAllahu a'lam.

Selamat Membaca~

4 comments:

AsNiza said...

dah baca entri ini, tak perlu lg dah beli buku Kill Hussein, dh perfect sgt dh entri nie, jimat..jimat..ekekeke

Thuaibah said...

lalaalaalala..tak aci akak...saya tak cover isu perjuangan HAMAS kt sini...belilah...worth the money paying especially dr segi ilmu ttg perjuangan=)...belilah..~(mengempen)

AsNiza said...

tolong promote ni dpt royalti ke?hehe

Thuaibah said...

hurm...may be beberapa ribu dollar..:p