Monday, January 12, 2009

Ayuh, bersama!

Bismillahi rahmanirahim...
Assalamualaikum wbt...

Hujung minggu yang penuh dan bermakna baru sahaja selesai.

"Kak Nor, kelas Kak Nor dari pukul 9 ke 12 je ke ari nie?"saya bertanya kepada Kak Nor, sepupuku.

"ye, kenapa?"jawabnya

"lecture tue satu lecture je ke 3 jam?" soalku lagi persis kanak-kanak kecil

"ye, kenapa?" ujarnya lagi.

"kak long nak ikut boleh?" pintaku

"eh, duduk je la kat sini, rehat-rehat ke tido ke sambil tunggu majis awak pukul 2 tue, awak kan penat" jawab Kak Nor.

"kak long dah biasa la tak cover tido, dah terbiasa kt aussie cm tue, tak pe ptg dan malam nnti insyaAllah boleh stay energetic" saya menyakinkannya.

"dah kalo cmtue, cepat bersiap" wah, Kak Nor sudah memberi kebenaran untuk mengikutinya ke kelas.

"pegi naik ape?" saya kembali menyoal.

"motor" ujarnya sepatah.

"haaa, moottoorr" saya terkejut.

"nape? awak takut ke?" dia tersenyum.

"dah lama kak long tak naik motor, tapi kan nk buat cmne tak nak bg kain terselak?" setelah bertahun tidak menaiki motor perasaan gerun mula menyelubungi.

"awak buat la macamana pun biar kain awak tak terselak" selamba dia menjawab.

saya segera testing pinjung kain baju kurung saya, rasa cm dah cukup luas, insyaAllah lepas bawah buku lali apabila berada di atas motor nanti. huh, terasa berdebar.

akhirnya, saya membonceng motor yang dipandu oleh kak nor.

"yes, kain still sgt luas dan tak terselak" saya mula seronok memandangkan soal ini selalu menjadi kebimbangan saya apabila menaiki motor.

Lalu, Kak Nor memecut motornya laju meredah kesibukan traffic di Kuala Lumpur menuju Universiti Malaya.

Seperti yang dijanjikan, Kak Nor membawa sy masuk ke dalam lecure hallnya. Saya berada di sebelah Kak Nor di dalam kelas yang dihadiri oleh para pelajar Universiti Malaya itu. Di tengah-tengah lecture beberapa poster kecil, tentang Palestine dan demonstrasi yang akan diadakan selepas solat Jumaat sebentar lagi beredar di kalangan pelajar. Bisik-bisik kedengaran di kalangan pelajar perempuan untuk menghadiri demonstrasi itu. Saya terasa semangat dan kesungguhan mereka. Ketika lecture break selama 15 minit saya juga melihat beberapa poster ditampal di notice board tentang Perhimpunan Membantah Serangan Israel di Stadium Melawati, Shah Alam esoknya (Sabtu, 10 hb Januari). Ia adalah sesuatu yang amat menarik apabila terdapat gambar-gambar wakil rakyat PAS dan UMNO bersama pemimpin ISMA, ABIM dan lain-lain dalam poster tersebut, mengisyaratkan kepada kita PAS dan UMNO bersatu buat julung-julung kalinya menghadiri satu rapat umum bersama demi agenda Palestine yang satu. Syabas~!.

(poster program)

(Stadium Melawati-hasil program)

Nampaknya golongan mahasiswa ini prihatin, saya rasakan mereka memang prihatin apabila melihat poster tersebar luas di sana sini dan ramai turun ke demonstrasi selepas solat jumaat tersebut. Walaupun sy berhajat untuk melihat-lihat suasana demonstrasi di ibu negara pada Jumaat itu yg khabarnya mendapat kelulusan Kementerian Pengajian Tinggi, sy tidak berkesempatan untuk melakukannya kerana terpaksa bergegas ke Equatorial Hotel untuk ANU pre departure Briefing.

Saya hanya melihat dari jauh suasana mereka, ribuan org turun berarak selepas solat Jumaat. Kemudian, saya mengambil Monorail untuk ke Jalan Sultan Ismail (berhenti di stesen Raja Chulan). Sebaik sahaja berhenti di Stesten Raja Chulan, saya berjalan kira-kira 200 meter sebelum memasuki pintu utama Equatoril Hotel. Majlis dijadualkan bermula jam 4.30 petang namun saya diminta untuk hadir lebih awal bagi menolong persiapan majlis.

Nampaknya, ANU seperti biasa akan menerima ramai junior terutama yang berbangsa cina dan mengambil jurusan yang berkaitan dengan perakaunan dan kewangan. Terdapat seorang junior Melayu perempuan yang hadir bersama ibunya, Jehan namanya kalau tak silap saya. Dia adalah satu-satunya junior perempuan Melayu yang hadir. Majlis agak santai dan saya berpeluang berkenalan dengan ramai orang, samada pelajar ANU sendiri yg sebelum ini saya kurang kenal, bakal pelajar ANU yang akan fly Februari ini dan juga ibu bapa mereka. Majlis Pre Departure Briefing itu tamat selepas Dinner bersama wakil ANU, current students, future students and their families. Tahniah kepada semua team ad hoc yang telah menjayakan majlis ini dengan jayanya.
"it's not unusual for malaysian students to do well"
Satu lontaran pujian dari Ann Bell, wakil dari ANU International Education Office (IEO) sewaktu berbicara dengan seorang lagi rakannya dari IEO boleh menyebabkan sesiapa shj yang mendengarnya menjadi 'kembang'. Saya meninggalkan hotel tersebut pada jam 9.30 malam, dijemput oleh Aishah Aminuddin dan ayahnya. Kiranya hampir setahun juga saya tidak menemui Aishah dan keluarganya. Malam itu saya bermalam di rumah Aishah, disambut hangat oleh ibunya di rumah dan juga ahli keluarganya yang lain. Persahabatan saya dengannya di INTEC menyebabkan saya juga mengenali ahli keluarganya yang lain. Mengunjungi Aishah dan keluarganya juga termasuk dalam list program percutian summer saya yang lepas dan juga kali ini.

Namun, kepadatan jadual saya menyebabkan pd pukul 9 pagi keesokannya saya sudah berada di Bukit Cerakah untuk kem pre departure Australia dan New Zealand. Saya dijemput dgn kereta oleh Kak Ili lalu terus ke Shah Alam. Kem selama 3 hari 2 malam ini diadakan sebagai kem tahunan yang sememangnya akan diadakan untuk para pelajar yang akan terbang ke Australia atau pun New Zealand. Tayangan video tahun ini lebih banyak dan bagus berbanding tahun-tahun lepas. Selain daripada itu, buat pertama kalinya ada kerusi digunakan ditempat yang biasa digunakan sebagai tempat ceramah sekaligus merangkap tempat solat berjemaah bagi peserta. Janggal pula nampaknya kerana saya sudah biasa duduk bersimpuh atau bersila sewaktu mendengar ceramah di Bukit Cerakah. Sedar tak sedar sudah 4 tahun nampaknya saya menghadiri kem ini, dulu sbg junior sekarang sebagai senior, mungkin nanti sebagai alumni^-^.

Dikesempatan ini saya ingin merakamkan, jazakallahu khairan kathira kepada ayah, ibu dan seluruh kelurga besar Aishah atas segala budi dan kebaikan. Semoga Allah akan mentakdirkan pertemuan lagi buat kita.

Terdapat seorang lagi sahabat istimewa yang sy mesti kunjungi sebaik shj kembali dari Bukit Cerakah. Saya tidak mahu mengorbankan atau 'menjauhkan' persahabatan dek kerana kesibukan. Saya mesti mengunjunjunginya, kerana dia sahabat, kerana rindu, dan juga saya tahu saya mesti gembira jika dapat bersama dengannya walau bagaimana penat pun saya. Memang begitu sejak dari dulu.

Kak Ili menghantar saya ke stesen LRT Wangsa Maju petang itu, lalu saya mengabil LRT ke Gombak untuk satu 'kebersamaan yang sekejap' di Taman Ilmu IIUM. Di UIA juga saya menemui satu poster yang mengagumkan, "Majlis Solat Hajat Perdana untuk Palestine" pada 1 Jan 2009. Poster yang sgt besar itu ditambal di notice board UIA.

"Cepatnya mereka bertindak, bagusnya at that time baru 3 hari palestine di serang tp mereka dah come out dgn satu poster besar yg menarik disebar luas di kampus " saya kagum. Kagum kerana ada pelajar yg begitu prihatin untuk terus bertindak dgn idea yg bagus dalam tempoh masa yg singkat. Sama seperti Presiden MERCY Malaysia, terus terbang ke Lebanon dgn membawa bantuan setakat apa yg ada sebaik shj Palestine 3 hari diserang tanpa perlu terlalu berprotokol. Kadang kala procedure seperti kne bagi notis meeting dulu, dpt kelulusan utk meeting, hasil perbincangan meeting mesti diluluskan terlebih dahulu sebelum sebarang tindakan diambil, adalah tidak perlu dan menyebabkan kita lembab di saat-saat genting. PBB, UN, OIC, Sidang Tergempar Parlimen Malaysia untuk Palestine mengambil masa paling cepat hampir 2 minggu sebelum mesyuarat pertama diadakan. Itu baru mensyuarat, sampai sekarang tak ada sebarang usaha konkrit dan berkesan lagi dilakukan.

Walau apapun, daripada tidak berbuat apa-apa, kali ini masyarakat dunia nampak lebih bersungguh-sungguh berdemonstrasi dan mendesak perang dihentikan. CNN sebentar tadi juga melaporkan 80 000 org turun berdemonstasi di Belgium hari ini. Isu boikot pun jika dilihat kepada laporan media di seluruh dunia bukan lagi menjadi isu ummat Islam yang 'ikut' usrah sahaja, malah turut menjadi agenda global masyarakt bukan Islam.

Secara jelasnya, tindakan mendesak Israel menghentikan serangan dan memberi derma kepada mangsa bukan jalan yang menyelesaikan masalah akar umbi dan menyelesaikan perang, namun hanya itu kita, anak singa yang sudah menjadi anak kijang mampu lakukan. Beranikah Israel membuat kita begitu andai kita masih anak singa? Bapak Singa ke...

Teringat satu kata-kata dari ceramah seorang ustaz,

"individu kne lawan dgn individu"
"sistem kne lawan dgn sistem"
"senjata kne lawan dgn senjata"

jadi?

lakukanlah apa yg mampu kita (saya) lakukan, apa-apa sahaja sebagai individu. Namun kekuatan sistem, negara dan pertahanan ummat Islam perlu dibina agar kita tidak mudah diperkotak-katikkan. Ayuh, sertai mereka di seluruh dunia untuk membela nasib our promised land.
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri"
(13:11)


Dr Mahathir pun sokong boikot

2 comments:

Anonymous said...

salam wbt...

sibuk betul jadual cuti awak ye?..penuh...

moga terus 'kuat' hadapi cabaran yg juga makin besar.

see u later sis=)

Anonymous said...

betul , perang kali nie org msia lebih prihatin dan bersungguh dan pemimpin2 kerajaan pun nampak lebih prihatin berbanding thn2 sebelum ini.