Thursday, October 2, 2008

Unforgetful Night (Part 2)

Assalamualaikum wbt.

"tiba-tiba rasa jatuh hati dekat pak cik polis kt sini" ujar seorang teman.

"ya, betul" sambut saya.

2.45 pm, 2 Syawal 1429

"korang duduk kt sini dulu lah ye, nanti sekitar pukul 4 akak dtg ambik, then kita g open house Chef Bob, ok ke?"

"ok je akak".

Saya pun meninggalkan adik-adik di majlis rumah terbuka Sherry, Zaza, Puteri, Hana, Wahida dan Aina di O'conner. Selepas berhempas pulas untuk masuk parking berdekatan dengan bangunan ibu pejabat polis City, rupa-rupanya kami tersalah balai polis.

"are u sure u'r in the right place?" tya polis yg menjaga kaunter headquaters itu kepada saya selepas saya mengatakan Konstable James mahu menemui saya.

"u go straight to this way, then then turn right then walk staight, it's in the London Circuit" arahnya lagi setelah sy mengatakan saya perlu ke City Police Station.

"ok"

Dengan kain yg sempit dan high heels maka sy pun berjalan lah meredah Canberra City. Ingatkan dekat jd kereta di tinggalkan di tmpt parking asal. Malangnya, 'suit raya' itu menyebabkan yg boleh cepat jd lambat dan yang tak patut lenguh jadi cm nk patah kaki. Nak jalan laju nanti terseliuh, nak berlari nanti bunyi "ketang ketung" yg sgt kuat, nnti semua org pandang. Nak wt cmne, sape suruh pakai 'selipar raya', sengaja cari pasal. Sampai2 je kt City Police Station tue kul 3.45pm.

Saya dan Safuraa di sambut oleh seorag polis wanita yang meminta kami memberi nama penuh pegawai yang kami mahu temui. Terkial-kial lah budak kecil dua orang ini, kerana kami hanya ingat namanya James.

"sorry, we could not allow you to meet officer if you not giving the full name"

Akhirnya, kami berjaya memberi nama penuh pegawai yang menelifon kami dgn bantuan rekod mobile phone safuraa. Constable James Stokan namanya. Kemudian kami di bawa ke bilik yg berasingan. Saya bersama Constable James Stokan dan Safuraa bersama pegawai polis yg lain di bilik sebelah.

"I would like to write your statement and we needs your details"

Dia menerengkan beberapa perkara lg kepada sy ttg bagaimana keterangan saya akan digunakan utk mendakwa seseorang, kemungkinan kes ini akan dibawa ke mahkamah dan kami diminta untuk memberi keterangan di sana, mrk terpaksa utk menggunakan nama kami dalam press release dan beberapa perkara lg tentang accountability sy kepada keterangan bertulis.

Saya terpaksa membuat rundingan dgn beliau ttg hasrat sy agar nama sy tidak digunakan dalam sebarang public release statament. Saya memberi beberapa sbb dan juga saya adalah pelajar tajaan di sini. Akhirnya, beliau bersetuju, tetapi jika kes ini di bawa ke mahkamah (kemungkinan besar), sy tidak boleh lagi merahsiakan identiti.

Kemudian saya memberi keterangan, dan beliau menulis di dalam komputernya. Beberapa kali kami terpaksa berhenti untuk sama-sama bersetuju ttg kejelasan isi kandungan dan perkataan-perkataan yg digunalan. Kami juga saling melukis untuk menjelaskan apa yg diterangkan. Ada satu lukisan milik saya, dan satu lg beliau yg melukis. Lukis peta, nama jalan, bangunan dan beberapa perkara lain lagi termasuk jarak, kedudukan saya dan sudut pandangan. Tujuannya agar saya benar-benar pasti dengan apa yg sy nyatkan. Contohnya, jika saya mengatakan Childers Street itu adalah jalan ini, maka ia hendaklah sama dengan Childers Street yang dalam kepala Constable tersebut. Jika saya menggunakan istilah 'divider', beliau akan pastikan dengan saya maksud perkatakan itu "is it what do you mean is the edge beside the road?" supaya apa yg dia faham sama dengan apa yang saya terangkan tanpa sebarang silap interpretasi.

Akhirnya, tepat pukul 5 ptg kami keluar dari Balai Polis itu. Lama kan utk keterangan 3 muka surat yang akhirnya saya tandatangani bersaksikan beliau. Ya, mereka sgt berhati-hati, details and professional. Cara kami disoal menunjukkan mereka mmg sgt berminat dgn kes yg sedang dikendalikan bukan sekadar menjalankan tugas. Soalan-soalan kepada kami dalam usaha menolong kami mengingati rentetan kejadian malam tersebut juga menunjukkan mereka sangat stimulating instead of 'dry and forcing'. Safuraa juga mengatakan perkara yg sama, kagum dgn professionalisme mrk wp kes ini bg kami sgt kecil.

Kami bergegas ke rumah Chef Bob dan menemui adik2 yg telah ke sana dengan berjalan kaki. Kesian. Saya hanya sempat meluangkan masa selama 15 minit di rumahnya lalu meminta izin utk balik bersama adik-adik kerana saya belum solat Asar. Hati terasa mahu lama lagi di situ menikmati masakan seorang Chef yang professional. Terima Kasih ats jemputan~

Kami difahamkan mangsa malam tersebut mengalami 'brain damage' yg teruk dan kerosakan tulang pipi yg juga sgt teruk.

Sebenarnya, saya menunggu-nunggu polis tersebut menghulurkan tangan utk berjabat tangan pd mula-mula bertemu dan juga semasa beliau menghantar kami keluar dr balai polis tersebut. Namun, tiada huluran tangan dihulurkan. Menambahkan rasa hormat sy pd mereka juga. Semua org tahu dan faham bahawa ini adalah budaya wajib org barat setiap kali bertemu dan berpisah. Dan jujurnya, sy lebih menyenangi utk deal dgn perkara tersebut di negara barat sendiri berbanding dengan mereka yg sebangsa. Melayu memberi byk alasan ats nama hormat dan nak jaga air muka org, maka kita tidak wajar menolak huluran tangan tersebut. Tetapi di sini, saya sangat yakin dan tenang utk senyum, look at the eyes dan menolak. Jika mukanya confius, terangkan kenapa. Selama 2 tahun di sini tidak ada pun masalah saya terima sbb berani menolak jabatan tangan lelaki bukan muhrim. Harapnya begitulah juga selepas ini. Dan ia menambahkan kepeningan saya ttg kita yg terlalu mahu menjaga air muka org sedangkan tidak mahu menjaga air muka sendiri menjadi muslim yg mengikut arus, pengecut dan tidak tegas. Mazhab berempat mempunyai khilaf tentang perkara ini, dan kita boleh memilih yang mana satu sesuai dengan citarasa diri. Namun, saya memilih yang paling menjaga dan sy akui ia sukar dan kadang2 banyak mengundang dilema. Sy mengaku saya pernah tidak mampu melanggar arahan, lalu berjabat tangan sewaktu majlis Graduation INTEC. Itu yang pertama, moga tiada yang kedua, kerana mahu simpan semuanya utk yang halal dan paling berhak. Ramai berpendapat ini isu yang kecil dan tidak perlu diperbesarkan. Tetapi kadangkala, dari sudut padangan seorang perempuan sy lebih melihatnya sbg izzah sebagai seorang Muslim dan menjaga kesucian.



10 comments:

Anonymous said...

Balai Polis, Kes Pembunuhan, Aidilfitri, Chef Bob, jabat tangan...satu koktail renungan dibungkus perca lebaran...

Thuaibah said...

'koktail' Malaysia lg sedap:-)

Anonymous said...

to sape?:
hebat la bm anda, ringkas dan padat ayat tue... =)

to thauibah:
are you hiding something from me? =)

Thuaibah said...

ainun,

.....'speechless'....

Anonymous said...

aik! sampai camtue sekali...
erm, paham2...
kita kan bley paham msg2 tanpa berkata2...hehehehe

Thuaibah said...

apa awak faham...?

kalo salah cmne?

Anonymous said...

saya mungkin salah...
tapi....
rasanye tekaan saya setakat nie tepat...
kalau salah kenapa x nafi?...

Anonymous said...

wah!!!

menarik nih bila Thuaibah tak bgtau cik nun..

gapo dio wei nok tahu ghetek...

Anonymous said...

to ckyn:


biarlah rahsia..

Thuaibah said...

"Biarlah Rahsia"