Wednesday, October 15, 2008

Selamat Berjuang Aqilah!

Assalamualaikum w.b.t..

"Kak Long doakan lah juga utk Aqilah dapat 9A", pesan Ibu dalam bicara telefon sebentar tadi.

"Dia ada 3 subjek lagi sebelum merdeka" tambah Ibu.

"InsyaAllah, Kak Long doakan, Kak Long sendiri pun sekarang kne lagi-lagi dekatkan diri dgn Allah, doa dan menyerahkan seluruh keyakinan kepada Dia", ku berkata perlahan mengingatkan diri sendiri yang juga sedang berjuang ketidak cukupan nafas..

Selamat Berjuang Aqilah~! I pray Allah will give you 9As in PMR if it's the best for you and your future, the best for your life here and here after.

Empat hari yang lalu sy sempat berbicara dengan Aqilah, bicara yang sangat sekejap di telefon, dan dia seperti biasa, tenang dan tidak kisah. Aqilah memang begitu, yang selalu kisahkan tentang peperiksaan dia ialah Mak dan Kak Long. Dari luar saya selalu nampak dia 'relax' tetapi dalam hati tak tahulah.

Aqilah,
Adik yang semakin meningkat remaja. Adik yang mengejutkan saya dengan email panjang pada akhir Ramadhan yang lepas. Meniti baris demi baris, ayat demi ayat, saya terpana dengan kematangan, kebijaksanaan dan cara pemikirannya, Ya Allah adikku bukan kanak-kanak lagi, dia sudah besar...

"diri ini terlalu sibuk dengan adik2 orang lain sehingga terlupa akan adik sendiri"

Sejujurnya saya terlupa dia sudah besar, saya masih menganggapnya kanak-kanak dan melayannya sebagai kanak-kanak. Saya masih selalu mengepos kad birthday kpdnya menjelang hari lahirnya dan kad Good Luck dari Canberra awal Ramadhan yang lalu. Tapi hanya sekadar itu ingatan dan peranan saya buat dia. Sedangkan saya sebenarnya patut berperanan lebih jauh dari itu.

Alhamdulillah juga, saya bersyukur kerana Allah kerana menegur saya yang tidak prihatin dan mengingatkan saya tentang tanggungjawab ini, kerana menggerakkan Aqilah untuk menulis kepadaku buat pertama kalinya.

"jazakillahukhair Aqilah kerana masih memilih Kak Long utk meminta pendapat dan membuat keputusan"

Saya harus menerima hakikat, lebih prihatin dan lebih berperanan kepada adik-adik yang sedang berada dalam usia kritikal pembentukan pendirian dan peribadi Banyak perkara yang membimbangkan saya walaupun dia berada di sekolah agama.

" I leave you in Allah's care"

Aqilah dearie, I know you will only read this entry after you have finished with the exam.
Jaga Hubungan dengan Allah, jaga sangat-sangat...
Teruskan berdoa untuk PMR...
I would always pray for you after every prayer,
All The Best~!
Above all, Be Strong with your principles whenever you are
and Be a Good Muslim Girl^_^


Salam Sayang,
Kak Long

2 comments:

Anonymous said...

thanx for higlighting the issue..

terlepas pandang adik sendiri..
tak bersungguh utk berperanan sebaiknya..

Anonymous said...

"wanita solehah adalah wanita yg sukar dimengerti"...????

=ada penjelasan??