Wednesday, August 10, 2011

Birthday stories..

Assalamualaikum wbt

Rajin pulak mahu menulis enty malam-malam nie, it's my birthday night tonight..
Feel something missing...from all those yearssssss

no midnight birthday celebration..teringat lah pulak kan sbb dah bertahun-tahun memang celebrate macam tue. with all sort of things accompanied that, jak dari zaman umur 18 tahun. Rindu kawan-kawan yang pernah buat macam-macam untuk saya, macam-macam, yang kreatif yang menarik, yang surprise, yang terharu, yang lucu, yang sweet dan sebagai bagainya. Dalam tempoh usia remaja tu memang tempoh masa berkenalan dan berkawan dengan ramai orang, jadi rempah ratus dan rencah yang terjadi pun banyak lah juga...

Kenapa saya tulis sejak umur 18 tahun? Sebab sejak usia 18 tahun baru saya duduk dengan kawan-kawan. Saya tidak bersekolah asrama. Bila duduk dengan kawan-kawan nie bermula lah segala bagai jenis midnight celebration setiap tahun.

Masa tuh, jika tidak celebrate face to face pun, mesti berduyun mereka-mereka yang rapat dan special tunggu pukul 00:00:01 utk jadi orang 1st wish birthday. Manfaatkan teknologi sms dan call, hehe... time baru habis sekolah dan baru ada handphone.

Yang paling happening masa 1st year di Canberra, sbb hampir satu batch dari semua kursus berparti malam tu, 1Malaysia. Kami tidak tahu kedai kek yang halal, maka budak-budak 1st year nie 'bergotong-royong" membuat sendiri kek yang besar.

Yang paling syahdu dan sweet lagi membekas di jiwa masa final year, yang disambut bersama murabbi dan mutarabbi. Bersama kisah sebuah kek cokelat moist yang sampai sekarang saya masih rasa "guilty". Hampir 2 bulan sebelumnya, housemate bertanya, "thuaibah, apakah kek idaman awak?". Saya pun menjawab dengan penuh khayal lagi action tanpa mensyaki apa-apa, dengan ayat pertama...."kek idaman saya tiada siapa boleh buat, dia macam ada kt syurga je"...daaa..
Si kawan yang baik hati itu meminta saya menerangkan bagaimana kek itu dengan lebih terperinci, maka saya dengan penuh selamba dan actionnya, menerangkan khayalan saya.

*Ting* kek itu ada di depan mata pada malam birthday.

Ya ALLAH, bersalahnya Allah je tahu, nak menangis masa tu jugak. Saya ingat dia tanya suka-suka sambil borak-borak, saya pun apa lagi menyebarkanlah imaginasi mengada saya..she has to use cadbury chocolate bar untuk buat kek tu, bukan coklat masakan biasa dan try buat beberapa kali utk pastikan dpt hasil yang memuaskan... dan saya tidak menyedarinya walaupun kami serumah!....until sekarang saya masih rasa bersalah, lebih dari rasa terharu yang amat!

Setiap tahun ada cerita tersendiri, saya amat menghargai semuanya sampai bila-bila.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ada satu kenangan sewaktu hari lahir ke-18 yang masih kuat dalam ingatan, tahun 2005 di dalam kelas Rotorua di INTEC. Tiba-tiba ada seekor "burung" terbang dan mendarat di atas meja saya dalam kelas sewaktu saya khusyuk membuat kerja.

Burung itu diperbuat daripada duit kertas RM 1 dan dilipat-lipat menjadi bentuk burung dan boleh terbang ke meja saya. Bila dibuka lipatan duit kertas RM1 itu terlihatlah ukiran Happy Birthday yang agak unik.

Saya masih simpan duit kertas RM1 itu dalam album gambar di rumah saya. It's a simple yet meaningful. Ia adalah hadiah birthday kreatif yang pertama pernah saya dapat.


------------------------------------------------------------------------------------------------

Seorang sahabat pernah membuat handmade geeting card masa tingkatan 3. Saya ingat sampai sekarang kerana dia adalah salah sorang pelajar cemerlang sekolah, dan dia membuat kad 4 muka surat itu sewaktu tengah-tengah peperiksaan TRIAL PMR. Saya impress kot, hehe.

------------------------------------------------------------------------------------------------
after all, not cakes, cards, fresh flowers, books that count, but their sincere efforts (that i can see with my heart) and love that will always remain in my heart.


no midnight birthday celebration;

tahun ini landskap nya lain.

akhir kata,

Selamat menambah amal semua, Ramadhan sudah selesai 1/3.




Ramadhan Dua Zaman


No comments: