Monday, July 25, 2011

Ramadhan 2011

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum wbt..

Ada seminggu lagi sebelum Ramadhan menjelma, Ramadhan ke dua di bumi Malaysia sekembalinya dari Australia..

Mari kita menyediakan mental, jiwa dan fizikal untuk Ramadhan!

Mungkin amalan-amalan sunat boleh mula ditambah dan dilatih mulai sekarang, agar nanti bulan Ramadhan dapat momentum yang lebih untuk beramal..



Ada beberapa hadith yang mahu saya kongsikan;

Dari Anas bin Malik :

[ كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطر على رطبات قبل أن يصلي ، فإن لم يكن رطبات فتمرات ، فإن لم يكن تمرات ؛ حسا حسوات من ماء ]

Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi SAW berbuka puasa dengan beberapa kurma basah (ruthob) sebelum solat (maghrib), sekiranya tidak ada kurma basah (ruthob) Baginda berbuka dengan beberapa tamar (kurma kering), jika tidak ada tamar (kurma kering), Baginda meneguk seteguk air “. [HR Abu Daud : 2356]

Ada juga pendapat bahawa disunatkan memakan buah-buahan lain jika tidak ada kurma, sesetengah ulama pula mengatakan makanan pertama untuk disentuh ketika berbuka puasa ialah yang tidak disentuh api (spt; buah-buahan dan air mineral).

Hadith ini bagus untuk memberi panduan kepada orang-orang Malaysia yang berada dalam syurga makanan, menghadap makanan bagai tidak ingat dunia ketika berbuka puasa yang akhirnya melewatkan solat Maghrib dan mengurangkan stamina untuk beramal ibadat pada sebelah malam.

Sebaik-baiknya, solat Maghrib disegerakan sebaik sahaja memakan kurma, sedikit kuih-muih dan air. Selepas solat barulah makan makanan yang berat. Ini adalah untuk mengelakkan perut kita terkejut apabila terus menerima makanan berat dan dalam kuantiti yang banyak sebaik sahaja berbuka puasa, dan mengelakkan solat Maghrib ditunaikan di hujung waktu sedangkan solat itu lebih utama.

Nabi SAW bersabda :

[ من صام رمضان إيمانا و احتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه ]

Maksudnya : ” Barang sesiapa yang yang berpuasa ramadhan kerana didorong oleh iman danmengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu ” [HR Al-Bukhari : 38, Muslim : 175]


Marilah kita berdoa agar ALLAH "mengurniakan" Ramadhan ini buat kita, agar kita mampu memanfaatkan Ramadhan ini dengan sebaik-baiknya.

Wa Allahu alam

No comments: