Wednesday, July 6, 2011

Aku dan Al Ikhwan Al Muslimun (2)

Dr Yusof Qardhawi mengatakan bahawa peluang bertemu mata buat pertama kali dan mengenali dengan dekat Sheikh Al-Ghazali adalah buah pertama ujian dakwahnya. Perkenalan ini berlaku dalam bot ketika mereka dipindahkan dari Penjara Haikastib, Kaherah ke Penjara di Jabal Tur (gunung tempat Nabi Musa AS menyendiri dan mendapatkan cahaya).

Di Penjara At-Tur Dr Yusof Qardhawi sentiasa mendampingi ulama' ulung yang dikaguminya, Sheikh Al-Ghazali. Beliau menyatakan bahawa Penjara At-Tur mereupakan pusat latihan tarbiah Ikhwan yang paling baik pernah dilalui, "inilah tempoh tarbiah secara intensif bagi seorang tentera untuk mendidik ketaatan, disiplin, pengorbanan dan lebih mementingkan saudara lain berbanding diri sendiri". Penjara itu dipenuhi dengan para ulama' dan anggota Ikhwan yang menukarkan penjara itu menjadi masjid sepenuh masa, untuk beribadah pada waktu malam dan siang, mempelajari pelbagai kitab induk sehingga khatam, bersenam secara berjemaah setiap hari dan menuntut ilmu di kelas-kelas pengajian oleh beberapa ulama' di situ.

Buku yang ditulis dalam bentuk kronologi ini banyak memberi penjelasan penting dan gambaran sebenar terhadap rentetan peristiwa yang berlaku terhadap Ikhwanul Muslimin dan pemerintah Mesir.

Gambaran penyeksaan di penjara yang dahsyat apabila pemerintahan Mesir bertukar pemimpin juga diceritakan dalam buku ini. Banyak kisah yang hampir sama dengan kisah dalam "Hari-hari dalam Hidupku" oleh Zainab Al-Ghazali. Satu kisah yang tidak dapat saya lupakan ialah tentang seorang pemuda yang diseksa dengan sangat dahsyat seperti yang digambarkan oleh orang yang melihatnya, "tubuhnya menjadi seperti selonggok daging yang penuh tersiat dengan luka, bersimbah darah dan nanah yang bercampur darah.."

"Apabila ada perintah untuk membawanya dari sel tahanan ke bilik soal siasat, para pengawal penjara sendiri akan menolak dan merasa ragu-ragu. Akh Muhammad sudah tidak mampu berjalan dan merejka juga tidak dapat membawanya ke bilik soal siasat kerana tubuhnya telah dipenuhi luka. Akhirnya mereka terpaksa menyediakan troli sampah untuk membawa Akh Muhammad ke bilik soal siasat." Beliau kemudiannya meninggal dunia akibat seksaan itu.

"Mereka yang meninggal dunia akibat seksaan biasanya dikumpulkan di ruang tersembunyi yang banyak disediakan di sudut-sudut penjara, kemudian dibawa oleh tentera ke Padang Abasiah untuk dikuburkan dalam satu lubang. Mereka dimasukkan ke dalam lubang tanpa dibersihkan, tanpa dikapankan dan tanpa ada seorang pun yang menyembahyangkan mereka."

Secara keseluruhannya saya melihat pemerintah Mesir memang bertindak keras terhadap Ikhwanul Muslimin sejak dari zaman penubuhannya. Walaupun pemerintah Mesir bertukar beberapa kali, Ikhwanul Muslimin tetap ditekan sejak dulu sehinggalah hari ini (mungkin keadaan adalah sedikit baik selepasa Revolusi Mesir baru-baru ini, namun era baru ini masih terlalu baru). Ribuan telah dipenjarakan dan mati akibat seksaan, ramai tokoh dibunuh dengan pelbagai helah, ratusan pemimpin Ikhwan dibuang ke luar negara dan dihalang daripada memasuki Mesir. Dr Yusof Qardhawi sendiri hanyalah dibenarkan memasuki Mesir selepas Revolusi bersejarah baru-baru ini, selepas berpuluh tahun dihalang memasuki bumi itu.

"Dan mereka melakukan tipu daya, dan Allah juga melakukan tipu daya. Dan Allah sebaik-baiknya pembuat tipu daya" (Al-Anfal:30)

No comments: