Monday, August 15, 2011

Baca Qurán di Bulan Puasa

Assalamualaikum ~

Seperti semua orang tahu kita digalakkan untuk membaca Al-Qurán di bulan Ramadhan. Bukan baca Qurán sahaja tetapi kita juga dituntut untuk melakukan perkara-perkara kebaikan yang lain. Kenapa? Sebab pahala untuk setiap kebaikan dalam bulan Ramadhan ni berganda-ganda.

Berbalik kepada baca Qurán, tak senang sebenarnya nak habiskan 30 juzuk dalam bulan Ramadhan.

Sebab;

1. Kita juga ada banyak komitmen lain yang turut berjalan seiring dalam bulan Ramadhan, contohnya; kerja yang dari pagi sampai petang, sesetengah orang kerjanya sampai malam, dan sampai pagi esoknya pula baru balik ke rumah. Walaupun bulan puasa, sesetengah pekerjaan memang tetap sibuk seperti hari biasa. Ini mengurangkan masa untuk membaca Qurán.

2. Student: exam. Perkara yang sinonim bagi student. Kalau masa tak banyak dan kita memilih untuk membaca Qurán dan tak sentuh buku study tak jadi juga. Allah pun tak suka, jadi kita kena bijak pilih priority antara dua kebaikan. Mungkin kita boleh lakukannya seiring sama banyak baca Qurán dan study, atau ada kalanya kena memilih mana yang lebih utama untuk dilebihkan.

3. Perempuan: tolak time tak boleh solat. Dah seminggu tertinggal dari bacaan juzuk sepatutnya. Jadi kena cover baca lebih dari satu juzuk sehari untuk beberapa hari. Mencabarkan? Lelaki tak ada alasan ini.

4. Perempuan: extra-job: bangun masak sahur (untuk orang yang dah berkahwin), masak berbuka puasa, buat kuih raya, jahit baju raya dan sebagainya. Ada extra job untuk perempuan di bulan Ramadhan nie. extra-job tuh dapat pahala juga, tp sebab entry nie fokus kepada "khatam Qurán", maknanya perempuan ni cabarannnya lebih untuk mencari masa dan kesempatan membaca Qurán.

Jadi?

1. Apabila berjumpa dengan konflik kerja yang sangat sibuk, pandai-pandailah kita cuba lakukan yang terbaik. Mungkin tahun ini tak sempat khatam Qurán, tahun depan boleh cuba untuk azam supaya dapat khatam Qurán. Tapi at least sekali seumur hidup tu dapatlah kita khatam Qurán di bulan Ramadhan. Fadhilat baca Qurán ni banyak.

“Bacalah Al-quran karena sesungguhnya Al-quran itu datang pada hari kiamat sebagai syafaat bagi pembacanya“. ( HR. Muslim)

2. Pelajar: Pandai-pandailah cari masa, balance kan masa, jika sebelum exam mungkin tertinggal beberapa juzuk, lepas exam gandakan lah, kalau dah tak ada komitmen lain 5 juzuk sehari pun mampu sebenarnya. Sedangkan ada sahabat-sahabat Nabi SAW mampu habiskan satu Qur;an setiap malam di bulan Ramadhan. Ada kalanya exam tidak mengganggu bacaan Qurán pun.

“Orang yang membaca Al-Qur’an dengan mahir akan bersama para malaikat yang mulia. Sedangkan orang yang membaca Al-Qur’an dengan terbata-bata serta berat dalam membacanya, maka ia akan mendapatkan dua pahala “. (HR. Bukhari dan Muslim)

3. Perempuan: Begitulah, kena pandai bahagikan masa dan letakkan keutamaan. Mujahadah dan Tadhiyyah. Jika dah berkahwin komitmen di dapur pada bulan Ramadhan memang lebih banyak berbanding yang hidup bujang. Jadi, sementara hidup bujang pastikan diri dapat habiskan 30 juzuk. Kaum suami dan bapa pun dapat menumpang pahala jika tolong cepatkan kerja isteri di dapur agar isteri dapat kesempatan tahajud dan baca Qurán.

“Firman Allah SWT dalam hadis Qudsi, siapa yang disibukkannya oleh al-Quran daripada memohon kepadaku, nescaya aku kurniakannya yang lebih afdal daripada yang aku kurniakan kepada orang yang meminta. Dan kelebihan kalam Allah SWT berbanding dengan semua kalam sama seperti kelebihan Allah atas segala makhluknya.” (HR Al Tirmizi)


Walau apapun keadaan kita, cubalah untuk membaca Qurán sebanyak mungkin dalam bulan Ramadhan ini.

Allah melihat usaha dan kesungguhan kita, bukan natijahnya!

Saya tengah sangat berazam untuk menghabiskan 30 juzuk walaupun telah agak ketinggalan kerana bercuti tidak puasa dan minggu ini adalah minggu exam mid semester. Masih optimis mampu habiskan 30 juzuk, berusaha, Jom!


2 comments:

Tariq_Ramadhan said...

"Ramadhan is the (month) in which was sent down the Quran, as a GUIDE to mankind, also clear SIGNS for guidance and judgment (Between right and wrong)" Al-Baqarah:185... Moga Al-quran benar2 dimanfaatkan sebaiknya dalam bulan ini...(MODE: 10 Malam terakhir Ramadhan)

WAK said...

salam.

Hazrat ‘Abdullah bin ‘Amr R.A meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda,
“(Pada hari pengadilan kelak) akan dikatakan kepada orang al-Quran, “Bacalah al-Quran dengan tartil sebagaimana kamu telah membacanya di dunia dan naiklah (darjat demi darjat di dalam syurga). Sesungguhnya tempat (kedudukan) kamu adalah pada ayat terakhir yang kamu baca.”
(Hadith riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud, Nasai, Ibnu Majah dan Ibnu Hiban dalam sahihnya.)

...sbg motivasi pada diri sendiri juga.

WAK,
TDI.