Thursday, October 1, 2009

Adelaide (Siri 2)

15 dan 16 Ogos 2009:

Sekali lagi saya berkunjung ke Adelaide. Lebih kurang sebulan dari kunjungan yang lepas. Sungguh seronok dengan lawatan dua hari ini walaupun harga tiket sky rocketing:D. Harga tiket Tiger Airways, yang menyediakan penerbangan domestik paling murah di Australia pun mahal kerana saya membeli tiket 3 hari sebelum 'terbang' ke Adelaide. AUD 277, berbeza sekali dengan tiket lawatan ke Adelaide bulan lepas yang hanya berjumlah AUD166. Nak tahu harganya dalam Ringgit Malaysia? Darab dengn 2.8 atau senang darab je dengan 3.

Nie lawatan yang padat dan errrr...

Ketibaan kami kontingen berempat disambut waktu senja Adelaide. Sahabat yang mahu menjemput kami di Airport terperangkap dalam kesesakan jalan raya, traffic jam. Memandangkan saya berpuasa pada hari tersebut, kawan-kawan yang lain mencadangkan agar saya berbuka puasa di Hudson Cafe yang terdapat di Airport.

(Hot Chocolate dan Buku Teks Academik teman berbuka puasa)

Sebentar kemudian meja bertukar menjadi begini...

(terima kasih kepada housemate yang membekalkan saya Ferrero Rocher dan Cadbury banyak-banyak)

selang beberapa minit, ia menjadi begini...


apakah puncanya? kami mendapat tahu bahawa terdapat exam esok pagi hanyalah beberapa minit sebelum menaiki flight. Saya sempat print bahan sebelum naik flight. dan kami berkongsi satu set kertas bahan baca ramai-ramai. seorang baca orang lain dengar. Cuba faham dan hafal sama-sama.

Malam itu, 3 orang kawan saya sangat bersungguh-sungguh membaca bahan, memahamkan dan menghafal. Gambarajah, Peta, Definisi, Ciri, Syarat, Rukun...... Tetapi saya pukul 11 dah masuk bawah selimut. Hanya selepas sekali round je baca semua. Tak larat. Lepas tue, mulala...'jom la tidur, jangan la rajin sgt studi'..huhu..nak study, tp penat. Then saya pun tidur dengan rasa bersalahnya tidak study bersungguh seperti orang lain. "peer pressure" kata Nadia.

Exam yang ditunggu-tunggu memang susah tetapi weekend itu sangat menarik dengan pelbagai hands-on stuff mentally and physically. AM yang agak mencabar, lain dari format program yang biasa dihadiri sebelum ini.

Saya juga dapat bertemu kembali dengan ramai warga Adelaide ex-Ausmat INTEC yang sudah sekian lama tidak ditemui. Keadaan geografi Australia yang luas menyebabkan hampir semua gathering dan program dibuat secara berasingan dengan Adelaide. Lagipun jumlah peserta sudah cukup ramai walaupun gathering dan aktiviti dilakukan secara berasingan. Tetapi weekend ini agak istimewa kerana kami dikumpulkan bersama. Saya juga berkenalan dengan isteri Dr Zaki, Kak Alin pada weekend ini. Beliau membawa anak-anak untuk turut sama ber'akademi' dengan kami. Alhamdulillah, Allah mengizinkan saya untuk berkenalan dengan seorang wanita yang berdiri teguh di belakang perjuangan Dr Zaki.

(Menerima cenderahati dari Kak Nadia sewaktu Majlis Penutup)

Sekali lagi, terima kasih Adelaide atas pengalaman tarbiah dan ukhuwwah yang tidak ternilai.
Jazakallahu khairan kathira

7 comments:

Wal said...

AUSD x RM = 2.879
makin lame makin murah.
ces.

Thuaibah said...

erm, not really

but it's always fluctuate from time to time

Wal said...

eh. baru prahsan.
tuh ferrero rocher tuh bleh mkn ke?
kakak saya kate takleh.

fenin2.

Thuaibah said...

tak leh sbb apa?

sbb halam ke sbb haram ke sbb syubhah?

huhu..tak tau pulak

Wal said...

hahaih~
duk canberra x sampai sploh taun pong
dah x gheti sebut "r"?

tah. katenye kandungannye x halal.

Thuaibah said...

halam istilah utk produk halal bahan/kandungan tp produk boikot. Bukan xgheti sebut "r" lah.

ye ke? tak pnh dgr pulak...huhu

Nisa said...

Assalamualaikum wbt

Moga thabat dan istiqamah uktie.