Friday, October 30, 2009

Friday, 30 October 2009

Friday, 30 October 2009,

Berakhirnya lecture Auditing pada jam 10 pagi tadi, maka berakhirlah sesi pembelajaran berkuliah dan bertutorial untuk semester ini. Maka, ANU dengan bangganya seperti biasa mempersembahkan 3 hari study leave a.k.a SWOTVAC, masa 3 hari ini sungguh 'lama' berbanding sesetengah universiti yang mempunyai SWOTVAC hampir dua minggu.

Menilai-nilai perasaan sendiri, apakah rasanya untuk menghadapi exam kali ini? Saya hanya menemui satu perasaan yang sangat dominan, bimbang, lebih dari exam-exam sebelum ini yang pernah saya lalui. Mungkin kalau katakan tension pun ada juga. Selepas peristiwa emosi dua hari lepas, saya makin sedar itu adalah masalah saya sekarang. Telah, sedang dan akan terus cuba berusaha untuk menangani internal emotion yang saya rasa amat amat penting untuk dijaga elok-elok sekarang.

Apapun, saya juga sedang menghargai hari-hari dan detik-detik di bumi Canberra sekarang. Hari ini juga ada kisah menarik tentang tema unilodge, Fire Alarm. Unilodge dengan Fire Alarm memang agak sebati (sungguh sarcastic sekali). Sewaktu saya first year, sebagai penghuni batch pertama yang menduduki Unilodge yang baru siap ini, kami menghadapi pengalaman indah dengan Fire Alarm ekoran sistem keselamatan unulodge yang sangat efektif. Tidak keterlaluan untuk saya mengatakan, sepanjang semester pertama 2007, Fire Alarm akan berbunyi dua atau tiga kali sehari. Di subuh-subuh hari dan juga lewat malam. Lantas saya yang baru tiba lagi innocent ini akan turun ke bawah membawa passport, juga kadang2 laptop menjangkakan bangunan memang akan terbakar. Apa yang berlaku ialah pak cik-pak cik bomba yang akan datang dengan 2 trak besar melompat dari trak dengan penuh bergaya dan tangkas sekali memeriksa bangunan. Untuk hanya menemui roti terbakar. Saya mempunyai banyak gambar perhimpunan on the ground sewaktu first year dengan mismatch baju, tudung, kain dan seluar gara-gara fire alarm.

Akibat banyak aduan kepada sistem Fire Alarm yang terlebih efisen. Mereka mengurangkan kesensitifan sistem dan drama Fire Alarm saban hari tidak lagi berlaku. Hanya sekali atau dua kali seminggu Fire Alarm itu berbunyi. Saya tidak lagi menjadi skema mencapai harta-harta yang ada dan bergegas turun, malah ada kalanya pergi masuk quilt kala mendengar Fire Alarm. Tidur lagi best.. Namun hari ini, dengan telinga yang semakin tidak mendengar Fire Alarm walaupun pengumuman sudah dibuat agar mengosongkan bangunan dan alarm berbunyi, saya dengan bahagianya tanpa merasakan apa-apa turus tekun studi. Sehinggalah, Safura datang menjengah ke bilik dan bertanya, "ada bau gas tak?'. Saya yang tersentak disapa mengejut kala tenggelam dalam pembacaan, terus selamba menjawab, "tak pun". Safuraa masuk ke bilik saya dan tengok ke luar tingkap dari bilik saya. 3 buah trak bomba, beberapa kereta bomba, tiga buah kereta polis bersama berbelas belas polis dan berpuluh orang bomba in action betul-betul tepi tingkap bilik saya. Boleh tahan juga defense ketidakisahan yang saya bina selama ini sampai gas leakage dari underground yang berbau sampai tingkat 3 (rumah saya) pun boleh saya tidak perasan. Hari ini unilodge dalam sejarah, "Gas Leakage".

No comments: