Sunday, July 26, 2009

Ughur

Assalamualaikum wbt

Pertama kali memasuki restoran Cina Ughur di tengah-tengah bandar Sydney, saya agak tertanya-tanya 'siapakah' pemilik restoran ini.

Restoran yang agak established, kemas, bersih, cantik dan dikunjungi ramai ini menyebabkan saya terfikir atas dorongan apakah pemilik kedai ini memilih untuk membuka sebuah restoran yang menyediakan hidangan halal sepenuhnya. Kuat... Ya, mesti kuat iman untuk membuat keputusan ini. Mesti kuat modal juga kerana berdasarkan lokasi dan bangunannya, ia tidak akan tertubuh tanpa beratus ribu AUD sebagai modal. Saya kagum kerana tanpa memahami fikrah Islam dengan baik pemilik kedai ini tidak akan ada kekuatan untuk melakukannya di bumi asing yang hampir semua kaum Cina bukan beragama Islam dan juga kaum-kaum lain majoritinya bukan beragama Islam. Silap-silap boleh gulung tikar.

Tetapi yang berlaku adalah sebaliknya, dengan tarikan masakannya yang sedap, restoran tersebut penuh dengan pelanggan pada petang Jumaat itu. Dan dalam ramai-ramai pelanggan tersebut, rasanya hanya kami yang beragama Islam!.

"mengusahakan restoran makanan halal sebenarnya sangat menguntungkan dari sudut pasaran kerana ia boleh menarik pelanggan Islam dan juga bukan Islam"

Imej sesebuah restoran sangat penting sebenarnya, kerana ada restoran yang menjual makanan halal tetapi premisnya bukanlah premis dengan imej yang boleh menarik golongan berpendapatan tinggi dan sederhana. Lantas menjadikannya hanya tumpuan minoriti Islam yang rata-ratanya berpendapatan sederhana. Keadaan ini menyebabkan mereka akhirnya terpaksa gulung tikar. 'Market' di sini, jika ingin kekal lama, mesti mampu menarik pelanggan bukan Islam berganda-ganda lebih ramai daripada orang Islam. Menarik pelanggan bukan Islam memerlukan resoran-restoran ini untuk meningkatkan mutu masakan, perkhidmatan dan juga imej premis.

Sewaktu sedang menikmati lamb dishes dari pinggan besar lauk di tengah meja, ada yang memberi komen bahawa kedai sebelah lagi lembut lamb nya. Lagi lembutkah? Yang ini pun sudah cukup lembut bagi saya. Komen dari 'orang jati' Sydney mengatakan restoran ini dan juga restoran sebelah specialty nya adalah masakan berasaskan lamb. Memang tidak mampu dinafikan, ianya sangat-sangat sedap!. Malah ada satu hidangan lamb sahaja yg berharga AUD80 untuk satu dish tidak termasuk nasi or noodle.

Sungguh, dinner petang Jumaat itu adalah antara dinner paling sedap pernah saya nikmati di restoran. Petang jumaat sejurus sebelum sesi kecil bersama Dr Zainur Rashid. Dan esoknya, petang Sabtu, saya melakukan kunjungan ke restoran sebelahnya pula untuk late lunch. Sangat bersungguh-sungguh kerana saya dan Nadia (kali ini hanya berdua) berjalan kaki selama hampir 2 jam dari Sydney Jewish Museum untuk sampai ke restoran tersebut.

Keadaan agak lengang ketika kami memasuki restoran tersebut kerana jam sudah menunjukkan pukul 3.15 petang. Sudah tamat dari kesibukan lunch time. Sebaik sahaja memasuki restoran tersebut, saya melihat pelayan di kaunter sedang membaca sebuah kitab yang tertulis di depannya Holy Quran. Am I missing something? Adakah saya telah terlepas kisah sejarah akan kekuatan Muslim China? Melihat kepada hiasan di dinding yang dihiasi dengan manuskrip Arab berserta tulisan Cina, saya makin yakin bahawa tanpa kefahaman Islam yang baik mereka tidak akan berada di sini untuk menunaikan tanggungjawab fardhu kifayah untuk menyediakan alternatif makanan halal di bumi yang makanan halalnya bukan sesenang di Malaysia.

Tatkala keluar dari bangunan itu, saya terpandang sekali lagi label "Ughur". Perkataan ini kerap bermain-main di kepala sehinggalah keesokan harinya barulah teringat kenapa nama perkataan ini seolah-olah mengingatkan akan sesuatu. Teringat akan laporan berita awal bulan ini tentang kematian beratus-ratus orang dalam pertempuran di wilayah Xinjiang. Beribu-ribu juga cedera yang akhirnya membuatkan ia menjadi satu international issue.

Lantas satu per satu fakta yang pernah saya baca kembali berlegar-legar di fikiran.

Ughur is one of the ethnics in China.
Muslim ethnic indeed.
From Xinjiang.
Xinjiang is an occupied land.
China has invaded Eastern Turkistan in 1759 and incorporated it into China.



Sekarang, baru tidak tertanya-tanya dari manakah Chinese Muslim ini datang sampai tertegaknya dua buah restoran yang popular ini. Jujurnya, saya tidak pernah makan di mana-mana restoran Cina di Malaysia. Sebab utama adalah kerana saya sangat2 berhati-hati dengan status halal walaupun mereka mungkin mendakwa mereka menjual makanan halal. Jadi, ini adalah pengalaman pertama berada di dalam satu restoran yang dimiliki oleh Chinese Muslim dan menjual makanan halal sepenuhnya dengan meletakkan label dan certificate halal dengan jelas.
Ethnically, the Uighurs are a Turkic people, their language being part of the larger Altaic family. Since their adoption of Islam in the 10th century, during the reign of the Karakhanid kings, the Uighurs used Arabic script until the Chinese forced them to adopt a new Latin-based alphabet. Eventually, the Uighurs were allowed, in one of the Chinese government’s parsimonious concessions to their “national” minorities, to return to their Arabic script in 1983. (Islamonline)

Kisah restoran ini membawa saya kepada kekhusyukan yang baru untuk menggeledah maklumat akan keadaan saudara seIslam kita di China. Terpegun kala mengetahui bahawa Ughur was an Empire for more than 100 years. Kefahaman dan pengamalan Islam mereka juga agak kuat selama beratus-ratus tahun sehingga kini. Banyak sumber mengatakan, faktor agama adalah faktor utama kepada tekanan dan sekatan yang mereka hadapi sekarang. Walau bagaimanapun, polisi kerajaan regim Komunis China selama berdekad-dekad adalah suppression of information to outside world menyebabkan masyarakat dunia mengetahui amat sedikit tentang nasib mereka di sana. Kisah pertempuran dengan pihak berkuasa dan "kehilangan" kaum ini bukan kisah baru, tetapi saya baru mengetahuinya apabila media melaporkan dengan meluas incident terbaru pada awal Julai yang lepas.

WaAllahu a'lam.

Some Additional Info about Ughur:

Muslim in Ughur: An Introduction

East Turkistan: China’s Forgotten Muslims

IluvIslam on Uighur

Xinjiang Muslims' Struggle for Freedom By Politics in Depth Team


Brief Dialogue on Our Brothers and Sisters in Uighur

3 comments:

Tariq_ramadhan said...

Lamd dishes di restoran Cina? Hurm...mungkin strategi berniaga. Pandai sungguh mereka menganalisa market di Sydney...orang kita bila lagi?

P/s: mengidam makan di restoran melayu di Sydney...

Wal said...

macam penah pegi...gmbr xdek??

Thuaibah said...

Assalamualaikum...

tp dtg sini kan tak sudi..
sampai pun ghaib tanpa hantar khabar berita..=(

syawal, asyik makan sgt sampai lupa nk amik gambar:D