Tuesday, February 1, 2011

Some Words ( 2 )

Kebangkitan Rakyat Mesir (Arab), Pendirian Ikhwan dan Dimensi Perubahan

Jangkaan bahawa Mesir akan meletup bila-bila masa bukan satu cakap-cakap yang baru. Ia telah diperkatakan semenjak 5 atau 6 tahun lalu. Cuma bila masa yang tepat dan apa pencetusnya sahaja tidak diketahui. Negara yang diperintah secara kekerasan dan sistem satu parti ini sudah lama bengkrap.

Oleh itu saya tidak terkejut langsung dengan apa yang berlaku, bahkan beberapa kali dalam tulisan saya, saya nyatakan bahawa tempoh rejim lama ini sudah berakhir sah lakunya. Hubungan dengan rakyat semakin hari semakin merenggan. Pemerintah di satu lembah dan rakyat dilembah yang lain. Pemerintah berkerja untuk dirinya dan rakyat hidup tertakan, kelaparan, dan ketakutan.

Pemulihan penuh sepatutnya berlaku. Namun kebanyakan pemimpin leka, rasa aman dengan kawalan keselamatan yang ketat dan permainan kertas siasah tertentu diperingkat antarabangsa. Saya lihat ini adalah pelajaran yang menyeluruh untuk semua pemerintahan berasaskan “nasionalis sekular” tidak kira dimana sahaja termasuk di Malaysia.

Kita juga dapat lihat tekanan yang berlaku kepada pemeritahan di Malaysia. Kesannya perubahan besar telah berlaku keatas dasar kerajaan demi menjamin survival. Secara politik saya puji pemerintah Malaysia kerana cepat bertindak. Walaupun saya masih menganggap ia menuju arah yang salah. Sepatutnya parti-parti Melayu (pemerintah dan pembangkang) mengambil kesempatan, mencari kata sepakat kearah mengukuhkan kedudukan politik orang Islam di Malaysia daripada tersu menari mengikut rentak musuh.

Perubahan pasti akan berlaku; samada kita akan terus jauh dari landasan atau kembali kepangkal jalan (Islam). Tetapi malangnya kini tiada siapa yang boleh bersikap rasional…politik Melayu akan menuju arah sukar, kalah jadi abu menang jadi arang.

Terdapat perbezan ketara antara parti politik Mesir dan kebanyakan Negara-negara arab berbanding dengan Malaysia. Parti pemerintah di Malaysia walaupun banyak kritikan tetapi merupakan sebuah parti yang mempunyai agenda dan perojek pembangunan. Berbanding parti-parti pemerintah di negara arab yang bengkrap idea dan tidak ada projek pembangunan, bahkan setenaghnya hidup atas tajaan atau perlindungan kuasa luar.

Berbalik kepada perkembangan di Mesir kini, bagi saya penyelesaianya tidak semudah yang dijangka sebab politik dalaman Mesir sangat berkait rapat dengan kedudukannya yang strategi diarena percaturan politik antarabangsa terutamanya keamanan Israel.

Sangat sukar untuk kita andaikan penyelesaian yang ideal akan dapat diambil. Yang paling munasabah ialah perubahan sistem daripada dictatorship atau sistem satu parti (syumuli) kepada sistem terbuka berbilang parti dan mengadakan pilihanraya yang bersih. Mubarak dan regim lama harus berundur.

Namun masalahnya nanti ialah siapa yang akan mengganti?. Di medan tiada siapa yang boleh menyaingi kekuatan Ikhwan. Jika diadakan pilihanraya yang bebas tentu Ikhwan akan dapat menguasai semua kursi yang ia tandingi. Persoalannya adakah kuasa besar seperti Amerika dan Israel akan membenarkan Ikhwan sampai ketampuk pemerintahan? Atau adakah Ikhwan sendiri pada perhintungan mereka bersedia untuk memikul tanggungjawab berat dan ancaman digagalkan.

Amerika dan Israel tentu sekali tidak akan membenarkan wujud kuasa yang mereka anggap akan menancam kepentingan dan keselamatan mereka.

Dan daripada apa yang saya faham dari sifir Ikhwan dan kenyataan yang dibuat oleh pemimpin mereka, Ikhwan tidak bersedia untuk itu. Ini kerana ia akan berhadapan menanggung beban ekonomi Mesir yang sangat berat dalam keadaan terpaksa menangani krisis pertembungan strategi yang langsung dengan kuasa besar dan kemungkinan dipulau sangat besar.

Jika diandaikan Ikhwan berfikir untuk menyanggupi tanggungjawab seperti itu ia perlu bantuan dari negara-negara jiran yang sanggup menyokong. Rasanya pemerintah yang sedia ada tidak akan menyokong Ikhwan. Sebab itu adalah satu munasabah Ikhwan di Mesir untuk peringkat ini tidak mencalunkan diri mereka kejawatan presiden.

Antara cabaran besar Ikhwan untuk ketampuk kuasa juga ialah hubungan dengan Israel. Tidak tergambar dalam fikiran bahawa Ikhwan akan meneruskan dasar sedia ada yang mengiktiraf Israel. Perubahan dasar itu akan merubah kedudukan Mesir dari negara sekutu kepada musuh yang mengancam. Jadi secara tiorinya tiada pilihan ideal untuk Ikhwan. Untuk setakat ini penyelesaian terbaik bagi Ikhwan dan Mesir ialah kerajaan campuran yang luas yang tidak menampilkan Ikhwan sebagai pemain utama atau dibarisan hadapan.

Namun ia adalah pencapai yang sangat tawadho’. Adakah gerakan Islam sekali lagi rela untuk membiarkan pegorbanan rakyat dituai oleh golongan sekular pro barat?. Ala kulli hal tidak akan ada penyelesaian mudah dan pergolakan akan terus berlaku. Adalah suatu yang tidak dapat ditolak kemungkinan gerakan Islam mengambil keputusan nekad untuk membuat perubahan total biar apa pun pengorbanan yang terpaksa dibuat.

Jika dilihat dari dimensi strategi yang lebih menyeluruh, kebangkitan rakyat yang merebak keseluruh dunia Arab sepatutnya diistithmar (labur) dengan baik oleh gerakan Islam untuk membuat perubahan yang lebih total. Pendirian tawadho’ Ikhwan Mesir mungkin tidak menasabah dalam kontek perkembangan serantau. Gerakan Islam sepatutnya bergerak dalam skop yang lebih luas, menyeluruh serta terselaras untuk membuat kebangkitan serentak.

Walaupun terlalu awal untuk meramal, saya ingin memberi ingatan bahawa jika krisis ini tidak tertangani dengan baik dan adil, ia akan merebak lebih luas dan perang besar akan berlaku dirantau Asia Barat.

No comments: