Friday, February 11, 2011

Jumaat, Rakyat dan Malaikat

Salam Hari Jumaat.

Hari Jumaat yang mulia, penghulu segala hari, hari yang Allah menjanjikan banyak kelebihan berbanding hari yang lain. Hari yang amat ditunggu-tunggu bagi sesetengah kaum muslimin dan juga hari yang amat menakutkan bagi sesetengah yang lain.

Jika kita lihat fenomena di Mesir sejak "Peristiwa Kebangkitan Rakyat" bermula 25 Januari 2011, hari Jumaat setiap minggu adalah hari yang lebih bersemangat dan akan ada tindakan-tindakan dan perkembangan yang lebih besar berbanding hari-hari yang lain. Selepas Solat Jumaatlah mereka akan melakukan sesuatu tindakan besar yang telah dirancang, yang membuatkan Amerika dan Israel juga tidak senang duduk.

Saya teringat Buku "Kill Khalid" yang pernah saya baca, tentang cubaan membunuh Khalid Mishal (Ketua Biro Politik Hamas). Agen Mossad mencucuk cecair beracun ke badan Khalid Mishal lebih kurang pukul 10 pagi hari Khamis. Khalid Mishal berada di Jordan sewaktu cubaan membunuh itu dilakukan. Cecair beracun yang dikatakan tiada penawar itu akan membunuh Khalid Mishal dalam masa 24 jam, dia dijangka meninggal pada pukul 10 pagi hari Jumaat. Sebaik sahaja berita cubaan membunuh ini sampai kepada Raja Jordan pada sebelah petang Khamis, beliau terus menghubungi Presiden Mossad, Presiden Israel dan juga Presiden Amerika (Bill Clinton), mendesak Israel menghantar penawar dengan ayat yang (bagi saya amat mengesankan),

"Jika dia meninggal pada pukul 10 pagi esok (Jumaat), solat Jenazah akan diadakan selepas Solat Jumaat, jutaan penduduk Jordan dan Palestin akan keluar menunaikan solat tersebut, dan kerajaan Jordan (dan kuasa Raja Jordan) akan jatuh pada petang esok (kepentingan Israel dan Amerika juga akan terkubur bersama jatuhnya Dinasti Diraja Jordan dan Kerajaan Jordan)".

Ayat inilah yang akhirnya membuat Mossad dan Amerika menghantar penawar racun itu. Raja Jordan tahu bahawa rakyat akan mengamuk dan menuduh Kerajaan Jordan terlibat dalam rancangan membunuh Khalid Mishal. Raja Jordan amat marah kerana Mossad silap percaturan. Penguasa negara-negara Arab sangat tahu bagaimana kuasa hebatnya kuasa rakyat memberontak dan hari Jumaat amatlah digeruni.

Kisah Jumaat dari Mesir hari ini pula adalah tentang imej malaikat bersama para demonstrator. Adakah imej malaikat boleh dirakam di dalam kamera? Bagaimana pula dengan imej hantu yang kerap didengari berjaya dirakam di dalam kamera? Wa Allahu'alam.

"Jika ada pihak yang cuba merasional objek tersebut sebagai cahaya lampu kebetulan, atau foto superimpose dan sebagainya, ia tidak menafikan hakikat bahawa sejarah dan Al-Quran telah menyebut bahawa ia adalah suatu perkara yang telah, sedang dan akan berlaku. Itu sudah memadai sebagai pengajaran dan peneguh jiwa untuk kita." (Ust Halim, IniJalanku)

“Sesungguhnya orang-orang yang berkata,’Tuhan kami adalah Allah’, kemudian mereka istiqamah, turun Malaikat kepada mereka (seraya berkata),’Jangan sekali-kali kamu takut dan jangan bersedih hati. Gembiralah dengan berita Syurga yang dijanjikan kepada kamu’. Kami adalah wali-wali (teman dan pelindung) kamu didalam kehidupan di dunia dan Akhirat. Kamu mendapat apa yang diinginkan oleh jiwa-jiwa kamu … “ (Surah Fussilat : 30-31).

2 comments:

Tariq_ramadhan said...

Imej malaikat? Gambarnya nak tengok kat mana?

Thuaibah said...

kt youtube, kt TV..err..kt link blog Ust Halim bwg citation kenyataan dia tue dia upload gmbr n video..