Thursday, July 22, 2010

Apa motif?

Selepas membaca blog InI (blog si Syawal, adik Kak Syafinaz Melb), tiba-tiba sy teringat satu peristiwa yang berlaku kepada saya beberapa hari yang lepas. Lebih tepatnya pada 19 July, kira-kira pukul 9. 15 malam sekitar seksyen 27, Shah Alam...lg tepat lagi di lorong berdepan dengan kilang Proton.

Saya memang takut drive sorang-sorang jauh-jauh malam-malam tapi apakan daya, tiada pilihan lain.. nak tak nak kne lah drive juga.

Ada lah seorang polis muda ini menahan dengan cara memotong kereta saya dan memberi isyarat agar saya berhenti di tepi jalan.

Saya pun berhenti lah. Dalam hati dah cuak dah, takut pun ada. Dalam kepala saya terfikir kemungkinan dia bukan polis tetapi menyamar polis (walaupun ada vest tulis POLIS kat belakang baju dia). Tapi kenapa dia sorang je. Teringat cerita-cerita kt TV dan berita kt newspaper.

Walaupun kita perlu bersangka baik, tapi dalam keadaan tertentu, tidak bersangka baik mungkin perlu...precaution

Dia berhentikan motor dia then berjalan ke arah saya sebelah pemandu. Masa tu saya dah decided, "whatever happen saya takkan keluar dari kereta nie" sambil mata menjeling kepada besi pengunci streng kereta yang berada di atas tempat duduk sebelah. Then dia tanya, "kenapa guna handphone masa tgh drive?" huhu.. (sy consider jalan tuh kosong, xde kereta means tak sibuk masa saya buat tu) then dia tnya lagi, "cakap dengan siapa?". Saya kata, "kawan", dia tnya "nak pegi mana", dengan selamba saja jawab, "pejabat ISMA" (cm dia tahu je pejabat ISMA tuh kt mana).

Sama cm kes Syawal, dia minta IC dan lesen. Saya bagi. Dia ambil bawa kt motor dia kt bahagian belakang kereta. I sit still, tak buka pintu kereta, tak keluar. Duduk situ tunggu je.

Then, dia datang balik bagi IC n lesen tuh. Saya pun tya, "kene saman ke?" dia tak jawab. Then, I asked for surat saman (manalah tahu nak dapat saman kedua sejak menjadi pemengang lesen memandu). Dia kata, "tak saman".

Then, sy pun pergi. After a while I noticed that his motocycle was always near to my car, kejap kat tepi kejap kat belakang. Then, I decided utk turn right, left, u-turn, go straight, u-turn etc. Kali terakhir saya nampak dia adalah ms dia bg hon dan pergi.

Sampai kat Pejabat ISMA, Akh Zhafri dah mula perbentangan~

8 comments:

Wal said...

Nape saya terasa nak klik bace entry ni? Tetibe je. XD

Thuaibah said...

itu namanya "gerak hati"...

Wal said...

Promote. Hahaha.
Kureng paham part ni:

"Kali terakhir saya nampak dia adalah ms dia bg hon dan pergi."

Thuaibah said...

=D

oooo..kan sy tulis kt atas tuh sy perasan motor dia ada dekat2 je dgn kete sy ms sy drive lps kne tahan tu..xtau lah mungkin kebetulan or tak. Bila dh perasan dia duk dekat tu, sy wt lah beberapa turn, u-turn, belok kiri n kanan...sy tgk dia masih ada dekatlagi masa sy wt turn2 tuh..then tiba2 dia bg "hon" dan pegi~ so, ms dia bg "hon" tuh, is the last time sy tgk dia dan motornya......~end~

Wal said...

Aiya. Ini penceritaan semula, bukannya penerangan.

Takpe arh~ -.-"

Thuaibah said...

erk~

bakal peguam kne bijak membaca..

dari lembah nil said...

Assalamualaikum wbt

Nti should take extra care whenever u go out at night.

kalau rasa kurang selamat, cuba lah isti'zan, keselamatan tuh penting walaupun perjalanan niatnya baik.

Take care..

Thuaibah said...

waalaikumusalam..

jzzk=), moga Allah sentiasa melindungi