Saturday, November 29, 2008

Satu Kehilangan Besar

Assalamualaikum w.b.t

Saya tersedar dgn bunyi alarm pada jam 3.30 pg tadi. Kala mengambil handphone untuk mematikan bunyi alarm, sy perasan ada satu message yg belum dibaca,

"Razali Ismail, ayah Khairul Amar meninggal. Sedekahkan Al-Fatihah"
-mak, received at 00.56 am.

Nampaknya msg ini dihantar pada jam 9. 56 pm waktu msia...6 minit selepas Menteri Pelajaran, Datuk Hishamuddin Tun Hussein tiba ke Hospital Bentong. Boleh tahan juga cepatnya ibuku menghantar berita..

Terkejut, lama juga saya terkedu kerana merasakan beliau masih muda. Bekas Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu yang kini menjawat jawatan sebagai Timbalan Menteri Pendidikan Malaysia.

Maha Suci Allah yang berkuasa mengambil nyawa sesiapa yang dikehendakinya pada bila-bila masa tidak kira tua atau muda. Dan dalam sujudku malam tadi, benar-benar terasa apakah bekal yang mampu dipersembahkan kepada Allah andai nyawaku sendiri diambil di saat ini. Bekalan apakah yg telah kusediakan utk kehidupan akhirat nanti andainya Allah menjemputku hari ini...

Hati bagaikan tidak tertahan utk terus membuka internet dan membaca berita utk mengetahui lebih lanjut, walaupun kali terakhir membaca berita adalah pada jam 10 malam (7 malam waktu msia) namun tiada berita tentang ini. Walau bagaimanapun disabarkan juga untuk menunggu siang sebelum meng"on"kan laptop. Pelbagai komen diberikan oleh pelbagai pihak tentang beliau (baca disini).

Saya mempunyai sudut penghargaan tersendiri kepada beliau. Beliau banyak meng'inspire' saya sejak awal persekolah menengah lagi. Ucapan-ucapannya, idealisme dan gagasan pemikirannya banyak membuka mata saya, menambah kefahaman saya dan membakar semangat saya. Beliau juga adalah seorang pemidato yang hebat. Saya akan memberi fokus yg tinggi untuk semua ucapannya di mana sahaja saya berpeluang mendengarnya tentang isu apapun. Beliau sebagai Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu dan saya sebagai seorang pelajar yang bersekolah menengah di Negeri Terengganu sudah tentu saya selalu berpeluang mendengar ucapannya terutama sekali ketika menyertai pertandingan-pertandingan peringkat negeri. Saya merasakan sentiasa ada perkara baru yang akan ditekankan dalam setiap intipati ucapannya, bukan seperti sesetengah orang yang selalu memberi ucapan dgn isi yang hampir sama.

Kali terakhir saya berpeluang mendengar ucapannya secara live ialah sewaktu menghadiri 'Perhimpunan Mahasiswa Terengganu' di Wisma Darul Iman ketika balik utk cuti musim panas December 2007. Beliau bercakap tentang pembinaan generasi ulul albab yang saya rasakan sangat menarik sekali. Padahal sebelum itu saya agak pesimis dengan slogan kerajaan Terengganu untuk 'melakar tamadun'. Tika itu, saya terasa seolah-olah kembali ke zaman sekolah menengah, tekun mencatat satu persatu isi ucapan beliau dalam buku catatan kerana apabila meninggalkan bangku sekolah, saya amat jarang mencatat isi ucapan ceramah umum.

Secara peribadi, saya mengatakan beliau mempunyai sumbangan dalam menjadikan saya adalah saya yang hari ini. Semoga Allah merahmati ruh beliau dan membalas segala sumbangan bersungguh-sungguh dan ikhlas beliau terhadap bidang pendidikan di negeri Terengganu dan juga Malaysia. Takziah daripada both of my parents and me to Khairul Ammar Razali and family. While he's far away in US, we hope that he's strong to face this difficult situation.


"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada org2 yg sabar."

"Iaitu, org2 yg apabila ditimpa musibah, mereka berkata innalillahi wainna ilaihirajiun (sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya lah kami kembali)"

"mereka itulah yg memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah org2 yg mendapat petunjuk"
(2:155-157)

1 comment:

Anonymous said...

Innalillahi wa inna ilaihi rajiun