Thursday, August 6, 2009

Tarbiah Dzatiah

Bismillahirahmanirahim..

"kenapa amal, dakwah dan pengorbanan para sahabat berbeza walaupun mendapat guru yang sama, iaitu Rasulullah SAW?"

Tarbiah Dzatiah

Tarbiah adalah proses pendidikan. Pendidikan untuk mendidik dan mengubah diri menjadi lebih baik. Tarbiah Dzatiah secara specifiknya didefinisikan sebagai

"tarbiah seseorang terhadap diri sendiri dengan dirinya sendiri"

Tarbiah Dzatiah adalah salah satu dari 3 jenis tarbiah yang terdiri daripada

1) tarbiah dzatiah
2) tarbiah fardhiah
3) tarbiah jam'iah.

Tarbiah Fardhiah didefinisikan sebagai proses pendidikan individu dengan cara one to one approach. Seseorang secara spesifiknya dibimbing dan dididik oleh seseorang yang lain.

Tarbiah Jam'iah adalah proses pendidikan melalui program-program umum seperti seminar, ceramah dan sebagainya.

Tarbiah Dzatiah Mempunyai Kesan Paling Besar Terhadap Pembaikan Individu

Kenapa? Faktor utama adalah kerana ia adalah dari dalam diri, kehendak yang tinggi dalam seseorang individu untuk mendidik dan memperbaiki diri sendiri. Tentunya, tolakan dari dalam diri ini lebih kuat berbanding tolakan yang boleh dilakukan oleh naqibah, sahabat seusrah mahupun seorang ustaz/murabbi yang berwibawa.

Kenapa kita mesti mentarbiah diri sendiri? (Tarbiah Dzatiah)

1) Menjaga diri mesti didahulukan daripada menjaga orang lain.

"Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu....." (66:6)

2) Kitalah orang yang paling utama perlu mentarbiah diri sendiri. Jika bukan kita yang mahu mendidik diri sendiri, maka siapa lagi yang diharapkan?

"(Ingatlah) pada hari (ketika) Allah mengumpulkan kamu pada hari berhimpun, itulah hari pengungapan kesalahan-kesalahan. Dan barang siapa beriman kepada Allah dan mengerjakan kebajikan nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang agung" (64:9)

Jika kita tidak mentarbiah diri, siapa akan mentarbiah kita?

3) Hisab di akhirat adalah bersifat individual.

" Dan setiap orang dari mereka akan datang kepada Allah sendiri-sendiri pada hari kiamat"(19:95)

"Dan setiap manusia telah kami kalungkan (catatan) amal perbuatannya dilehernya. Dan pada hari Kiamat Kami keluarkan baginya sebuah kitab dalam keadaan terbuka. "Bacalah kitabmu, cukuplah dirimu sendiri pada hari ini adalah penghitung atas dirimu " (17: 13-14)

4) Tarbiah dzatiah lebih mampu menggandakan perubahan.

5) Tarbiah dzatiah adalah saranan thabat dan istiqamah!

" Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang ggugur, dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak sedikit pun mengubah (janjinya)" 33:23

6) Saranan dakwah yang paling kuat melalui qudwah. Qudwah yang menjadi tarbiah kepada orang lain. Qudwah seseorang yang bersungguh-sungguh memperbaiki diri akan mendorong orang2 disekelilingnya untuk turut memperbaiki diri dari segi iman, ilmu dan akhlak.

7) Dibandingkan dengan orang yang hanya mempunyai tarbiah fardhiah dan jam'iah sahaja, orang yang mempunyai tarbiah dzatiah akan lebih kuat kesannya kepada iman, ilmu dan akhlaknya.

8) Orang-orang yang tidak berada dalam sistem usrah pun mampu mengubah diri mereka ke arah yang lebih baik apabila mereka mempunyai kesedaran dan semangat tarbiah dazatiah! self education for self improvement!

9) Tarbiah Dzatiah lebih senang diaplikasi, dengan wasilah yang pelbagai, dan pada bila-bila masa!

Kesimpulannya, tarbiah dzatiah seseorang individu akan membezakannya dari individu yang lain walhal mereka dididik oleh guru yang sama.

Adaptasi dan pengolahan dari karya Abdullah bin Abdul Aziz Al-Aidan

1 comment:

Wal said...

xde tulisan jawi~?

baru best ulasan.