Thursday, May 7, 2009

satu rindu

Bismillahirahmanirahim...

Baru baca warkah rindu Kak Didi yang jauh di Adelaide, menitipkan rindunya buat kami kanak2 comel.

Dan K.A.M.I, adik2 yg banyak menerima jasa dan kasih akak~ Memang merindui akak sangat2. Saya juga merasakannya, apatah lagi Ida dan Awatis yang saban hari bersama akak tahun lepas. Semua orang rindui akak. Sebab itulah semua org nak pegi Adelaide winter niey~

Tahun ini, dengan menaiki bus dan berjalan kaki, saya temankan adik-adik 1st year membeli study lamp di Bunnings, Belconen. Sepanjang-panjang jalan ingatan sgt sayu buat Kak Didi dan Kak Ayu yang banyak menolong dalam proses sy membeli lampu 3 tahun lepas! Sampai dua kali kne pegi Belconen sebab lampu saya, dan specification sy yg macam2 ttg lampu saya. Teringat Pak Cik Bunnings cakap, my wife is like you, i understand you. ..huhuhu.. Pak Cik yang tolong menggeledah stock lampu bunning yg byk itu untuk dapatkan lampu yang memenuhi kehendak saya. Berbaloi juga akhirnya, dia bersusah-susah untuk saya kerana sy keluar Bunnings dgn 2 buah lampu yang berharga lebih 100 dollar! Saya cari Pak Cik tue nk perkenalkan dgn adik2 tetapi tak jumpa. Mungkin dia sudah tidak berkerja kat situ. Akak bawa sy dgn kereta tetapi tahun ini walaupun kene berjalan kaki, sy rela untuk bersama mereka. Mengingatkan kebaikan akak dulu, sy mahu buat begitu juga kpd adik-adik 1st year. Mungkin sbb sy sudah ada pengalaman dgn mencari lampu, masa yg digunakan untuk mencari lampu yg memenuhi kehendak hati tidak lah selama saya dulu ^_^. Akhirnya, Ili beli satu lampu dan Jehan beli satu lampu. Dua-dua lampu itu adalah model lampu saya yg saya beli 3 thn lps dan sdg sy guna sampai skg~ Copy Paste. Menjadikan bilik 3453 terang benderang, kadang2 seperti terlebih terang. (Bayangkan, saya ada 5 lampu dalam bilik tidur:D).

Saya pegi appointment gigi hari Isnin lepas, sekali lagi fikir tentang akak je. Akak dulu yg carikan dentist, akak yg call buatkan appointment for me, akak yang temankan, akak yang take care. Saya sgt2 takut, tahun lepas mmg sgt dahsyat takutnya dan what make me can go through it adalah sebab akak, I have someone to rely on my feelings. Segala perasaan sy yg macam2 tue, sy rasa boleh kuat sbb akak ada walaupun sy tak perlu cakap perasaan takut, gerun, nak nangis, sejuk, seram sy kt akak. Pelukan akak yang selalu buatkan saya rasa secure. Rindu. Terima Kasih for everything akak~ Moga ALLAH membalas segala kebaikan akak krn hanya Dia sebaik-baik pemberi balasan. Tahun ini, even though i dun have someone older to cry on the shoulder, Allah has blessed me with wonderful sister. Aina, adik 1st year yang offerkan diri untuk temankan jumpa doc. Mengenali Aina dan bersama dengannya hampir setiap masa apabila tidak ke kelas selalu mengingatkan bagaimana akak melayan saya. Melayan saya bercerita, study sesama, memasak sesama, beli groceries sesama. Tarbiah Qudwah yg tak ternilai harganya dari akak ~!. Moga-moga saya mampu menjadi seorang kakak yang baik juga, menyayangi dan mengasihi adik-adik dengan sepenuh hati. Dan moga kasih ini bukan kasih yg sia-sia, bukan kasih yang tanpa Dia bersama.

One thing that I would never forget is, she tried to cook Laksa for the first time in Canberra as the present for my Birthday, 2008. I love laksa Terengganu so much (tp rasa2 nya, seingat-ingat, saya tak pernah bgtau dia atau sesape kt Canberra nie). Saya tak percaya Laksa itu for my birthday sbb impossible Kak Didi yg final year lg sibuk, nk masak laksa kt saya while sy tak pernah kata mengidam ke apa. Dah la nk cari bahan susah kt Canberra nie, dan itu pertama kali dia memasak laksa kt Canberra (bersungguh sekali, terharu) . Dalam saya tak percaya laksa itu adalah for me, Kak Didi beria meyakinkan saya laksa tue memang dia buat untuk saya~ and the end of the day, I choose to perasan, yes, she did it for me^_^. Lantas memakannya dengan bersungguh-sungguh beberapa kali. Sedap. Thanks akak~. I would never forget this, sbb apabila balik Msia, menu pertama yg sy request my mum to cook is Laksa and I will eat it pagi, tghari sket, lunch, petang, dinner. Dahsyat kan? huhu..

with her, October 2008

"nak beli yang mana ye?"Kak Didi diapit Ziq dan Amalina, Sydney, September 2007


with one of kak didi's best friend, she's jew just reverted to Islam, August 2008, Canberra Muslim Youth Dinner


p/s: berlainan tarbiah dan jemaah tetap membuatkan dia seorang kakak, daie dan sahabat yang baik buat adiknya ini.

mahukan ini:~
Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak.”
(Surah Al-Baqarah : 269)

1 comment:

wardatulislam said...

jazakillahu khayran jaza' ukhtie...