Monday, October 18, 2010

post Sirah Muzikal

Assalamualaikum wbt

Dah seminggu lebih habis Sirah Muzikal, alhamdulillah, saya dapat mood "happy and enjoy" sepanjang majis yang berlangsung lebih kurang 4 jam itu.

Bila saya kata "happy and enjoy" maknanya ia sangat best dan kalo dibuat lagi, I will definitely will book a VIP seat to go there.

Saya pada mulanya dah membuat persediaan mental untuk melawan bosan jika pementasan itu bosan. Tapi rupanya sangat tak bosan dan best. Saya rasa berpuluh-puluh lagu yang dinyanyikan oleh para artis nasyid terkenal tanah air sepanjang pementasan tersebut menyebabkan "mood energetic" itu terus bertahan sehingga akhir. Ramai artis nasyid datang menyanyikan lagu masing-masing yang berkaitan dengan plot cerita Sirah Muzikal. Muzik dan lagu-lagu bahagian akhir banyak yang rancak dan bertenanga, yang sememangnya sangat membantu dalam memastikan pemantasan itu terus menarik sampai akhir. Dan tentunya semua lagu-lagu itu sangat sesuai dengan kisah dan babak dalam Sirah Muzikal itu.

Sirah Muzikal bermula dengan kisah penghinaan maruah wanita dan pergaduhan kabilah pada zaman sebelum kedatangan Nabi Muhammad di Mekah dan berakhir dengan kematian Khalifah terakhir dalam suasana yang amat tragis. Persembahan para pelokon teater dari beberapa buah universiti tempatan sangat bagus dan berkualiti (with exception to a few technical error yang saya rasa tak sampai 1% pun daripada keseluruhan persembahan).

p/s: cara sy tulis review sangatlah tidak menarik kan? tak apelah, yang pasti persembahan tuh sangat best walaupun citer sejarah tapi langsung tak bosan, olahan plot yang bagus, memang betul-betul muzikal dan para pelakon berjaya membawakan watak dengan baik, jalan cerita juga not too heavy and not too light, just nice=). Lagi tak menarik apabila saya tak bawa Kamera ke sana, ada gambar dari handphone je...


Dari WebSite Sirah Muzikal



Dari Gambar Yang Saya Sempat Jumpa



Dan ini gambar kurang kualiti dari handphone saya:

(Fareena, adiknya dan saya-Sirah Muzikal-Putrajaya)

(rehearsal)

(asma ul-husna)

(hafsah-paranoid dengan saya mengerjakan pipinya=D)

nazrey johani

scene

nowseeheart

audience

scene paling suka..=)

scene

1 comment:

soliloquy said...

macam sangat menarik.
huwaaaa
nak tengok video. ada tak sapa2 post kat mana2?
kalo ada bagitau saya ek.